Hollændere vil sende multi-energi færge i drift
Ny Texel-færge skal kunne på næsten alt - undtagen måske vindkraft
Der er ikke sparet på energi-innovationen hos det hollandske færgerederi NV Texel Eigen Stoomboot Enderneming - eller TESO i daglig tale. Med bl.a. Lloyd's Register som teknisk bagland får rederiet i 2105 en ny færge leveret fra Spanien, der skal kunne sejle på næsten alt, hvad der kan proppes i en motor. Eller rettere motorer.
En af den ny færges specialiter bliver således, at den får to maskinrum, der hver udstyres med to motorer. Men der bliver egentlig ikke tale om redundante maskinrum, idet det ene maskinrum udstyres med to dieselmotorer fra producenten ABC på hver 2.000 kW, mens det andet får to dual-fuel motorer fra samme producent, der også kan yde hver 2.000 kW. Det er i øvrigt primært sidstnævnte maskinrum, der primært skal levere fremdrivningskraften, idet der mest satses på at færgen skal bruge LNG som drivmiddel.
Når man alligvel har udtænkt færgen som man har, hænger det dels sammen med ønsket om at kunne skifte til alternative drivmidler (marinediesel, biofuel etc.), hen af vejen. Dels at færgen måske en dag skal sælges til købere, der opererer uden for ECA-regioner.
Færgen få udover sine mange fine ECO-virkemidler også solpaneler og mulighed for strømforsyning fra land. ECO-færgen er udviklet med støtte fra EU's I.Tranfer Program, der netop støtter udviklingen af bæredygtig transport. Færgen får plads til 1.750 passagerer og 350 personbiler og skal bygges af spanske LaNaval Shipyard i Sestao.