23948sdkhjf

Rederiforeningen savner regeringens fokus på søfolk

Vækstplanen mangler at inkludere nettoløn til søfarende på offshore-området, mener rederiforeningen.
Vækstplan 2014, som regeringen onsdag indgik med et bredt flertal, er et første skridt mod at sikre Danmark en andel i den kommende vækst i de maritime aktiviteter relateret til offshore. Det er dog uforståeligt, at vækstplanen mangler fokus på søfolk og borerigge/boreskibe.

Danmark har et meget stort vækst- og beskæftigelsespotentiale inden for de maritime aktiviteter relateret til offshore – et område som allerede beskæftiger op mod 20.000 personer og omsætter for anslået 10 mia. kr. årligt.

Men skal danske virksomheder for alvor få del i de kommende vækstmuligheder, inden for opsætning og servicering af det stigende antal havvindmøller samt inden for søgning efter og udvinding af energi til havs, er det nødvendigt at sikre konkurrencedygtige rammevilkår.

Det skriver Danmarks Rederiforening på sin hjemmeside shipowners.dk.

Derfor er det et godt skridt, at regeringen sammen med et bredt flertal af Folketinget i Vækstplan 2014 har aftalt at styrke rammevilkårene for offshore-skibe ved at justere tonnageskatteordningen, så også maritime aktiviteter relateret til offshore bliver inkluderet i ordningen.

Men skal det fulde beskæftigelsespotentiale forløses, mangler planen at inkludere nettoløn til søfarende på offshore-området, som påpeget i regeringens maritime vækstplan fra december 2012. Dette vil Danmarks Rederiforening fortsat arbejde for. Samtidig bør tonnageskattereglerne omlægges for boreskibe/mobile rigge.

”Offshore rummer et kolossalt maritimt vækst-potentiale for Danmark, men det er afgørende at sikre rammevilkår, der gør danske virksomheder i stand til at konkurrere internationalt. Vi har generelt gode rammevilkår for søfartsaktiviteter i Danmark, men der er hjørner, der ikke er kommet med, og som derfor er særligt presset i den internationale konkurrence, ” siger adm. direktør i Danmarks Rederiforening, Anne H. Steffensen og fortsætter:

”Når man ikke ved disse forhandlinger har prioriteret at få de berørte søfolk med og få håndteret de særlige udfordringer, som boreskibe og -rigge mødes med, risikerer vi at Danmark går glip af højtbetalte jobs både til søs og i land. En omlægning af beskatningen kan sikre, at disse specialskibe også fremover kan drives under dansk flag og fra danske arbejdspladser. Det er en god forretning for Danmark. Vi vil derfor fortsætte dialogen med regeringen og Folketinget,” siger hun.

Kilde: Danmarks Rederiforening

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079