LNG-markedet presser sig selv
Overkapacitet truer i meget dyrt shipping segment
Det er set før, og nu ser det ud til at ville kunne gentage sig for LNG-markedet. Overkapacitet. Alene i indeværende år er der investeret mia. dollars i nye skibe, og det sætter fokus på udsigterne for fremtidige fragtrater i et segment, hvor der skal løftes pæne femcifrede dagsrater for at svare regning.
Rateniveauet er ifølge markedet allerede faldet markant i løbet af foråret, så man efter at kunne hente tæt ved 95.000 dollar om dagen nu er nede på omkring det halve, og med det ordreboom, der er konkretiseret, har observatørerne svært ved at se en lukrativ udgang på tingene.
Aktuelt er der 398 LNG-tankere i drift, men med det seneste ordreboom er ordrebogen nu oppe på at udgøre 32 procent af denne pool, hvilket LNG til den procentvist næstmest efterspurgte tonnage efter VLGC'ere (Very Large Gas Carriers). Men det skal så også medtages i ligningen, at selv om VLGC'ere i sig selv er komplicerede skibe, så er LNG'ere langt mere komplicerede og dyre. Gennemsnitligt anslås det, at en VLGC'er koster ca. 70 mio. dollars fra ny, mens en LNG'er koster ca. 200 mio. dollars.
Et af problemerne er ifølge analytikerne, at LNG-markedet tidligere var bundet op på specifikke langtidskontrakter, men den stigende interesse for markedet har fået nye operatører til at byde sig mere og mere til på spotmarkedet, og det presser raterne.