Nicaragua-kanalen tættere på realisering
Kæmpe prestigeprojekt får omfattende national opbakning
Det kinesisk initierede superprojekt med at bygge en ny skibskanal tværs over Mellemamerika er kommet tættere på en realisering.
Projektet har således fået officiel opbakning fra forskellige indflydelsesrige grupperinger i Nicaragua blandt både politikere, bureaukrater, forretningsfolk og videnskaben. Det sidste også trods udtalte bekymringer omkring projektets miljømæssige og økonomiske bæredygtighed.
Det er det kinesiske selskab Hong Kong Nicaragua Canal Development Investment med kommunikations-tycoon Wang Jing i spidsen, der står bag projektet, der anslået vil koste 40 mia. dollars at gennemføre. Det er håbet fra initiativtagernes side, at man kan påbegynde projektet i 2019 med forventet færdiggørelse fem år senere.
En national komité i Nicaragua har efter granskning af prospektet i øvrigt set sig lun på en af tre foreslåede ruter mellem Stillehavet og Atlanterhavet. Den foreslåede rute ved mundingen af Britoflodens munding mod vest via Nicaraguasøen og Punta Gorda-floden, der udmunder i Den Mexicanske Golf. Kanalen vil blive tre gange længere end sin modpart i Panama, men vil til gengæld kunne tage de allerstørste skibe gennem med en bredde på mellem 230 og 520 meter og en vanddybde på minimum 27,6 meter.