Samsø: Aftale om LNG er på plads
Samsø Kommune har underskrevet en aftale med Q8 om levering af flydende naturgas til den nye Samsø-færge.
Med LNG forsvinder svovludledningen helt, mængden af sodpartikler bliver markant mindre, og CO2 udledningen reduceres med op til 20 procent.
Den nye Samsø-færge bliver den første danske indenrigsfærge, der sejler på LNG. Den bliver leveret i slutningen af i år.
Færgen vil have plads til 600 passagerer og 160 biler på ruten mellem Sælvig og Hou. Færgen lever både op til Samsøs grønne profil og den nye Sox-regulering, der træder i kraft pr. 1. januar 2015, som forbyder at udlede mere end 0,1 pct. Sox ved sejlads i Østersøen.
En LNG-dreven færge er med til at fjerne svovl fra udstødningsgassen, ligesom at CO2- og kvælstofemissionerne vil blive kraftig reduceret ved brug af LNG. Udover den grønne profil forventer Samsø Kommune en væsentlig nedskæring i brændstofomkostningerne på ruten på sigt.
”Vi får en fleksibel og fremtidssikker løsning, der på sigt også kan bruges til flydende biogas. Desuden er vi glade for, at vi udover de miljømæssige fordele også løbende kommer til at spare mellem 10 og 15 procent på brændstof,” siger Marcel Meijer, borgmester for Samsø Kommune.
Samsø Kommune har i udbudsbetingelserne anført, at den nye brændstofløsning ikke måtte ændre færgens driftsmønster. Det miljøvenlige brændstof bliver fyldt på færgen på meget kort tid, og dermed kan færgen sejle efter den sædvanlige sejlplan.
Q8 har arbejdet sammen med Kosan Crisplant i Aarhus, der som underleverandør til projektet har udviklet et nyt emissionsfrit påfyldningsanlæg til tankning af MF Samsø.
MarTech LNG Projekt med succes
Charlotte Vinding, projektleder i Europas Maritime Udviklingscenter (EMUC) for MarTech LNG-projektet, har været ansvarlig for faciliteringen af udbudsprocessen.
”Det har været rigtig spændende for MarTech LNG-projektet at være med til en opgave, som konkret har udmøntet sig i etableringen af en lille bid LNG-infrastruktur. En stor del af MarTech LNG-projektets formål har nemlig været at synliggøre mulighederne for etableringen af LNG til skibsfarten i Østersøen og forbinde den fremtidige forsyningskæde.” siger hun.
”Allerede i løbet af præ-kvalifikationen stod det klart, at vores oplysningsarbejde har virket. Flere af de i alt 12 danske og internationale virksomheder, som deltog i præ-kvalifikationen har deltaget i én eller flere af projektets aktiviteter, ligesom de indsendte bud har vist, at samarbejdet imellem de forskellige typer af leverandører, der er nødvendige for at etablere et bunkringsanlæg, er blevet etableret i løbet af årene”, siger Charlotte Vinding.
Hun forventer, at der skal etableres flere LNG-bunkringsenheder, small scale bunkring stationer og terminaler i Østersø-regionen i de kommende år, og med dagens underskrift er Samsø Kommune og Samsø Rederi med til at støtte LNG-markedet og LNG-infrastrukturen, som forhåbentlig kan være med til at skabe flere arbejdspladser i regionen i de kommende år.
”Det har været en lang proces fra beslutningen om at bygge en LNG-færge (som er led i Samsøs vision om en ”fossil-fri Ø i 2030”) til at Samsø får deres LNG-drevne færge i slutningen af året. Samsø Kommune er blandt de modige first movers, der har turdet springe ud i ny teknologi og et LNG-marked, som ikke er så lige til at gennemskue,” siger Charlotte Vinding.