23948sdkhjf

Uheldsfærge skal på værft

Stena Nautica forventes ude af drift i flere dage.
Der afsløres ikke meget fra Stena Line omkring den mole-kollision, Grenaa-Varberg-færgen Stena Nautica oplevede natten til tirsdag. Det står dog klart, at situationen som sådan er under kontrol, men hvor færgen skal hen for at få udbedret skader på skrog og måske i maskine kan endnu ikke oplyses. Der gættes også på, at uheldet vil koste Stena Line adskillige dages tabt færgetid, inden den er tilbage i drift.
 
Der er dog meget, der tyder på, at selve uheldet skete som følge af en fejl i færgens navigationssystem, men præcist hvilken fejl, der skulle være tal om, er ikke oplyst. Molekollisionen førte til, at Stena Nautica fik revet et godt fem meter langt hul i skibssiden, så det fossede ind med vand i maskinen.
 
Efter returneringen til færgelejet - for egen kraft - og udlægninger af flydespærringer har man med hjælp fra Beredskabsstyrelsen fået pumpet det indtrængende vand ud igen, og selv om der ikke var direkte forbindelse til olietanke eller lignende, så observeredes der olie i havnebassinnet. Formentlig lidt spildolie, der er vasket af dørk eller maskindele. Mængderne angives således kun at være synlige, men meget små.
 
Stena Nautica er identisk med den tidligere DSB-færge Niels Klim. Den blev bygget tilbage i 1986, men sejlede kun for statsbanerne på Århus-Kalundborg-ruten frem til 1991, hvor Stena Line overtog Niels Klim og søsterskibet Peder Paars (Stena Invicta). Før Stena Nautica kom til Kattegat sejlede den bl.a. Det Irske hav på forskellige ruter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.688