23948sdkhjf

2M forventes godkendt

Mærsk-ledelsen kalder ny aftale for en stor investering.
Maersk Lines netop annoncerede storaftale, kaldet 2M, med verdens næststørste containerrederi, MSC, repræsenterer en stor investering. Derfor er aftalen også ganske lang.

Det fortæller direktør for Maersk Line, Søren Skou, til Ritzau Finans.

Tidligere torsdag fortalte Maersk Line, at man har indgået en såkaldt "Vessel Sharing Agreement", VSA, der skal rumme 185 skibe - svarende til 2,1 mio. tyvefodscontainere (teu) - med MSC. De skal besejle de tunge korridorer mellem Asien og Europa, Asien og Nordamerika og Europa og Nordamerika.

Aftalen, der er på 10 år, forventes  at træde i kraft i starten af 2015, hvis Maersk Line og MSC denne gang får de nødvendige grønne lys fra myndighederne.

"Jeg vil sige, at sandsynligheden for kinesisk godkendelse er meget høj," siger shippinganalytiker Lars Jensen, Seaintel, ifølge Børsen.

I samme avise udtaler Søren Skou sig også om Mærsk forventninger til en godkendelse.

2M er et såkaldt VSA (Vessel Sharing Agreement), som i bund og grund betyder, at parterne deler skibe.

”Det her samarbejde har en væsentlig anden struktur end P3. Det er et rent VSA. Og VSA-samarbejder er generelt noget, som myndigheder rundt omkring i verden ser relativt positivt på, fordi det er en model, som gennem mange år har vist, at den er til gavn for kunderne," mener Søren Skou, chef for Maersk Line ifølge Børsen.

Det i et meget turbulent marked, der har oplevet flere revolutioner bare siden krisen.

"Det er et meget omfattende samarbejde, og der er mange skibe involveret. Når man skal sætte et så stort apparat op, så er det ikke uden omkostninger. Det dyrt at implementere, og det er dyrt at komme ud af igen. Derfor skal det løbe lang tid," siger Søren Skou.

Maersk Line vil stå for 55 pct. af den samlede kapacitet, og det vil blive rederiets 20 nye Triple-E skibe, som Esplanaden bidrager med.

Parterne bibeholder deres selvstændige forretningsmæssige forhold til kunder og leverandører og vil selv operere skibene, oplyser Mærsk og understreger, at der ikke vil være fælles ejerskab af skibene.


Kilder: Børsen og /ritzau/FINANS
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094