Mærsk: Dybvandsmarkedet kortvarigt i knæ
Fire Maersk Drilling-skibe står uden kontrakter.
Boreskibene har kostet Maersk Drilling samlet 2,6 mia. dollar, eller omkring 14 mia. kr., og ved bestillingen i 2011 fortalte administrerende direktør for Maersk Drilling, Claus V. Hemmingsen, at der var 100 pct. udnyttelse i segmentet, dagsraterne lå i et højt niveau, og at man ventede kontrakter på skibene 12 til 18 måneder før levering.
“Det er et faktum, at dybvandsmarkedet har sat sig i de sidste 8-10 måneder. Olieselskaberne har udskudt en del projekter. Det betyder, at rigge, der var på kontrakt, er blevet ledige før tid, og at efterspørgslen efter nye rigger er faldet,” siger Claus V. Hemmingsen til Ritzau Finans.
Den norske storbank DNB vurderer i en analyse, at der frem til slutningen af 2015 vil være en overkapacitet i dybvandsmarkedet på 40 enheder. Det vil, ifølge banken, medføre en skævhed i markedet, der vil skabe pres på dagsraterne.
“Vi forventer et ”pick up” i markedet over de næste måske 6-12 måneder, men før der er balance i markedet, vil der nok gå halvandet til to år. Faktum er, at der vil være nogle dybvandsrigge i overskud i markedet i 2015, og vores job består i at sikre, at det ikke bliver vores,” siger Claus V. Hemmingsen.
Han understreger, at svagheden ikke betyder, at der ikke vil komme kontrakter til de to boreskibe, der efter planen ankommer i september og oktober i år. Det betyder dog, at konkurrencen er skærpet blandt operatører og ejere af rigge og boreskibe i dybvandsmarkedet.
Maersk Drilling er opbremsningen til trods ikke i tvivl om, at investeringscasen bag de nye rigge stadig holder. Bare ikke med en start i det jubelmarked, der var gældende, da valget blev truffet.
“Vi havde ingen bekymringer over at gå ud og bestille fire dybvandsrigge i det marked, vi så, da vi lagde ordren. Men det er nu en gang et spørgsmål om udbud og efterspørgsel, og det er vi blevet fanget lidt i på den korte bane,” siger Claus V. Hemmingsen.
På lidt længere sigt føler direktøren sig dog overbevist om, at olieselskabernes behov for at skaffe nye reserver, verdens fortsatte efterspørgsel efter olie og en oliepris over break-even-niveauet for dybvandsprojekter i 70-75 dollar per tønde vil skabe en solid efterspørgsel efter rigge, der kan bore på dybt vand.
“Derfor er jeg også ret sikker i min sag, når jeg siger, at dette her kan vare 12-24 måneder. Men vi bygger rigge med en levetid på 25-30 år. Så vi er ret overbeviste om casen,” siger Claus V. Hemmingsen og fortsætter:
“I forhold til den horisont, så er vi stadig overbeviste om, at det var en rigtig god beslutning at købe de fire boreskibe. Men på den helt korte bane bliver der lidt pres på, og indtjeningen på riggene vil blive mindre.”
Trods presset på markedet har Maersk Drilling en høj afdækning for sine 25 rigge og boreskibe. Derfor er en svækkelse i dybvandssegmentet da heller ikke noget, der kan blive til et banesår for divisionen.
“Kigger man på 2015, så har vi kontraktdækning på 70 pct. af vores kapacitet allerede nu. Så vi ligger lunt i svinget og har også en langt højere afdækning, end vores konkurrenter har. Så vi er selvfølgelig bekymrede over, at vi mangler to kontrakter på boreskibene, men vi ligger stadig godt til,” siger Claus V. Hemmingsen.
Maersk Drilling ejer og opererer borerigge under A.P. Møller - Mærsk. Divisionen har en samlet flåde på 25 borerigge og boreskibe. Maersk Drilling omsatte i 2013 for 1972 mio. dollar og fik et nettoresultat, NOPAT, på 528 mio. dollar.
Det er ambitionen, at Maersk Drilling skal realisere et nettoresultat på mindst 1 mia. dollar i 2018 og nå 30 rigge for at blive en af verdens førende aktører i sit marked.
Kilde: /ritzau/FINANS