Bristede surringer bag brand
Som tidligere antaget fastslår Den Maritime Havarikommission i en søulykkesrapport, at det var bristede surringer, som indirekte forårsagede branden om bord på DFDS-skibet Britannia Seaways sidste år.
Den Maritime Havarikommission konkluderer, at det var kraftige rulninger fra den svære sø i farvandet mellem Ålesund og Bergen ud for Norges vestkyst, der fik en tankcontainer løs fra surringerne om bord på DFDS’ ro/ro-skib Britannia Seaways, hvorved den forårsagede lækage på nogle jerrycans med benzin.
Udsivet benzin blev antændt af gnister, der blev skabt af tankcontaineren, der skurede hen over dækket, stål mod stål. Branden udviklede sig hurtigt til andre jerrycans og tankcontainere på dækket og blev voldsom.
Den Maritime Havarikommission offentliggjorde fredag sin søulykkesrapport efter branden om bord på DFDS’ ro/ro-skib Britannia Seaways 16. november 2013.
Branden opstod på den forreste del af vejrdækket under rejse fra Sørreisa til Bergen. Britannia Seaways, som indgår i DFDS’ dansk/tyske militære ARK-samarbejde, var lastet med militært udstyr, køretøjer samt flatracks med et stort antal jerrycans og tankcontainere med benzin og jetfuel. Skibet medførte også 12 passagerer, som alle var militærpersonel. Der var ingen tilskadekomne, og der skete ingen forurening af havmiljøet.
Den Maritime Havarikommission noterer ligeledes, at brandbekæmpelsen var vellykket på trods af det hårde vejr, fordi skibets officerer og besætning på hensigtsmæssig måde udnyttede de ressourcer, der var til rådighed.
Den Maritime Havarikommissions undersøgelse af brandens omstændigheder viser bl.a., at skibets godkendte surringsmanual ikke er til megen praktisk hjælp for skibets officerer og besætning, der i vid udstrækning må støtte sig til egne erfaringer.
Læs den fulde rapport her
Læs også:
Udsivet benzin blev antændt af gnister, der blev skabt af tankcontaineren, der skurede hen over dækket, stål mod stål. Branden udviklede sig hurtigt til andre jerrycans og tankcontainere på dækket og blev voldsom.
Den Maritime Havarikommission offentliggjorde fredag sin søulykkesrapport efter branden om bord på DFDS’ ro/ro-skib Britannia Seaways 16. november 2013.
Branden opstod på den forreste del af vejrdækket under rejse fra Sørreisa til Bergen. Britannia Seaways, som indgår i DFDS’ dansk/tyske militære ARK-samarbejde, var lastet med militært udstyr, køretøjer samt flatracks med et stort antal jerrycans og tankcontainere med benzin og jetfuel. Skibet medførte også 12 passagerer, som alle var militærpersonel. Der var ingen tilskadekomne, og der skete ingen forurening af havmiljøet.
Den Maritime Havarikommission noterer ligeledes, at brandbekæmpelsen var vellykket på trods af det hårde vejr, fordi skibets officerer og besætning på hensigtsmæssig måde udnyttede de ressourcer, der var til rådighed.
Den Maritime Havarikommissions undersøgelse af brandens omstændigheder viser bl.a., at skibets godkendte surringsmanual ikke er til megen praktisk hjælp for skibets officerer og besætning, der i vid udstrækning må støtte sig til egne erfaringer.
Læs den fulde rapport her
Læs også: