23948sdkhjf

Løsningsorienteret tilgang bag alvorlig arbejdsulykke

Den Maritime Havarikommission peger på en ellers oftest tilstræbt og positiv indstilling hos medarbejdere som medvirkende årsag til alvorlig arbejdsulykke om bord på havnebus.
Det var en løsningsorienteret tilgang til et dagligdags problem i en lille organisation, der 15. april i år førte til en alvorlig arbejdsulykke på Arriva Rederis havnebus Bryggen. Det konkluderer Den Maritime Havarikommision i en redegørelse.

Havnebussen Bryggen var om morgenen den 5. april 2014 ved at blive gjort klar til dagens sejlads. Skibet lå som vanligt langs kaj ved Arrivas faste plads på Refshaleøen, hvor besætningen havde en skurvogn med kontor, opholdsrum og bad.

Skipper og styrmand var mødt kl. 09.00, og imens skipper lavede kaffe i skurvognen, gik styrmanden om bord i skibet for at starte op. Da skibets bagbord motor ikke ville starte, kravlede styrmanden ned i batterirummet under dørken i passagerafsnittet for at montere startkabler fra styrbord motors batterier til de bagbords. Netop som styrmanden satte startkablets ene klemme på bagbord batteri, skete der en kraftig eksplosion.

Styrmanden blev alvorligt forbrændt i ansigtet og på overkrop og hænder. Han fik taget sit tøj af overkroppen og løb op til skurvognen, hvor han straks gik under bruseren, imens han råbte til skipperen om at tilkalde en ambulance. Ambulance og politi ankom til stedet kort efter kl. 09.19, og den tilskadekomne styrmand blev kørt til hospitalet.

Den Maritime Havarikommissions henleder i redegørelsen opmærksomheden på de særdeles uheldige følger, der kan være af en tilsyneladende ufarlig praktisk løsning på et dagligdags problem.

I redegørelsens konklusion betegnes arbejdsulykken således som en kombination af en løsningsorienteret tilgang til et dagligdags problem, som betragtedes som ufarligt, samt et uhensigtsmæssigt sammenfald af et måske defekt batteri og utilstrækkelig ventilation/udsugning fra batterirummet.

Læs Den Maritime Havarikommissions redegørelse her

Derfor anbefaler Den Maritime Havarikommission i redegørelsen, at Arriva Rederi sikrer sig, at udsugnings- og ventilationsinstallationerne om bord i skibene fungerer effektivt, således at det sikres, at eksplosive atmosfærer, der dannes omkring batterierne, ledes bort. Samt, at der endvidere udformes operationelle procedurer, der understøtter besætningernes beslutningsproces med hensyn til, hvornår der skal tilkaldes teknisk assistance, samt hvornår et teknisk problem betyder, at skibet ikke skal sejle.

Læs også:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125