Mærsk: Kina er bekymret over 2M-alliancen
Bekymring hos Kinas konkurrencemyndigheder bakkes nu op af landets rederiforening.
De kinesiske myndigheder er bekymret over de konkurrencemæssige effekter af den nye 2M-alliance mellem Maersk Line og konkurrenten Mediterranean Shipping Co., MSC. Det skriver shippingmediet Seatrade Global.
Chefen for de kinesiske konkurrencemyndigheder under det kinesiske handelsministerium, Shang Ming, siger til lokale medier, at 2M-alliancen kan resultere i, at de kinesiske eksport- og importvirksomheders forhandlingskraft svækkes, og at prisen på forbrugsvarer derved kan stige.
Også den kinesiske rederiforening, China Shipowners Association, er bekymret over den mulige konkurrencefordel, alliancen vil give Maersk Line og MSC, rapporterer Seatrade Global.
Netop det kinesiske handelsministerium var den stopklods, der bremsede den storstilede P3-alliance mellem Maersk Line, MSC og franske CMA CGM.
Maersk Line og MSC har dog ikke tænkt sig at søge de kinesiske myndigheders godkendelse af deres nye alliance 2M, har Maersk Line tidligere oplyst til shippingavisen Lloyd's List.
Det skyldes, at M2 er en anden type af samarbejde og en ren "Vessel Sharing Agreement", og ikke falder ind under den kinesiske antimonopol-lovgivning. Rederierne vil blot anmelde 2M til det kinesiske transportministerium.
/ritzau/FINANS
Læs også:
Chefen for de kinesiske konkurrencemyndigheder under det kinesiske handelsministerium, Shang Ming, siger til lokale medier, at 2M-alliancen kan resultere i, at de kinesiske eksport- og importvirksomheders forhandlingskraft svækkes, og at prisen på forbrugsvarer derved kan stige.
Også den kinesiske rederiforening, China Shipowners Association, er bekymret over den mulige konkurrencefordel, alliancen vil give Maersk Line og MSC, rapporterer Seatrade Global.
Netop det kinesiske handelsministerium var den stopklods, der bremsede den storstilede P3-alliance mellem Maersk Line, MSC og franske CMA CGM.
Maersk Line og MSC har dog ikke tænkt sig at søge de kinesiske myndigheders godkendelse af deres nye alliance 2M, har Maersk Line tidligere oplyst til shippingavisen Lloyd's List.
Det skyldes, at M2 er en anden type af samarbejde og en ren "Vessel Sharing Agreement", og ikke falder ind under den kinesiske antimonopol-lovgivning. Rederierne vil blot anmelde 2M til det kinesiske transportministerium.
/ritzau/FINANS
Læs også: