Stor europæisk værftssammenlægning
Meyer Werft opkøber STX Finland og udvider dermed betragteligt sit know-how og sin kapacitet inden for det krævende område for bygning af krydstogtskibe.
Det store privatejede tyske Meyer Werft i Papenburg har sammen med den finske stat købt det kriseramte sydkoreansk-ejede værft STX Finland Oy i Turku. Meyer Werft, der i dag er en af verdens førende producenter af krydstogtskibe, har overtaget 70 pct. af selskabets aktier, mens den finske stat nu besidder de resterende 30 pct.
Værftet i Turku har været en del af den sydkoreanske skibsbygningskoncern STX siden 2008, og har selv gennem 1970erne, 80erne og helt op til i dag været et center for udviklingen af megen af den mest innovative tonnage til den internationale krydstogt- og færgeindustri. Senest med bygningen af de to første enheder i verdens største klasse af krydstogtskibe, Oasis-klassen til RCL, samt den store LNG-drevne cruisefærge Viking Grace til Viking Line.
Det lykkedes imidlertid aldrig STX at få en rentabel forretning ud af Turku-værftet, endsige den øvrige europæiske satsning i moderselskabet STX Europe. Noget, der flere gange har forhindret STX Finland i at opnå ordrer på det internationale marked som følge af manglende evne til at sikre bankgarantier og byggefinasiering til det trængte selskab. Værftet måtte bl.a. se en ordre på to færger til Scandlines forsvinde mellem hænderne på grund af den utilstrækkelige finansielle kapacitet.
Ordrebogen hos Turku-værftet har siden leveringen af cruisefærgen til Viking Line i 2013 været faretruende tynd, hovedsagligt bestående af to (+ to optioner) på krydstogtskibe til tyske TUI Cruises. Den ordre blev samtidigt med offentliggørelsen af det nye ejerskab imidlertid udvidet med yderligere to styk af de 97.000 bt. store skibe til TUI’s Mein Schiff-brand.
Meyer Werft ejer i forvejen Neptun Werft i Warnemünde, hvor der i øjeblikket bygges en større serie af flodkrydstogtfartøjer, mens produktionslinjen på værftet i Papenburg udnyttes til store oceangående krydstogtskibe. I øjeblikket bl.a. RCL’s nye Quantum-klasse. Faciliteterne og know-how’et i Turku lægger dog op til, at det finske værft, som ændrer navn til Meyer Turku Shipyard Oy, udvider det tyske værfts produktionskapacitet inden for netop de oceangående passagerskibssegmenter.
Den sydkoreanske værftsgruppe ejer sammen med den franske stat fortsat store værftsfaciliteter, gearet til passagersegmentet, i det franske selskab STX France. Den anden helt store spiller på det krævende krydstogtsområde, der med få undtagelser, stadigt er en ren europæisk business, er i regi af den italienske Fincantieri-gruppe.
Læs også:
Værftet i Turku har været en del af den sydkoreanske skibsbygningskoncern STX siden 2008, og har selv gennem 1970erne, 80erne og helt op til i dag været et center for udviklingen af megen af den mest innovative tonnage til den internationale krydstogt- og færgeindustri. Senest med bygningen af de to første enheder i verdens største klasse af krydstogtskibe, Oasis-klassen til RCL, samt den store LNG-drevne cruisefærge Viking Grace til Viking Line.
Det lykkedes imidlertid aldrig STX at få en rentabel forretning ud af Turku-værftet, endsige den øvrige europæiske satsning i moderselskabet STX Europe. Noget, der flere gange har forhindret STX Finland i at opnå ordrer på det internationale marked som følge af manglende evne til at sikre bankgarantier og byggefinasiering til det trængte selskab. Værftet måtte bl.a. se en ordre på to færger til Scandlines forsvinde mellem hænderne på grund af den utilstrækkelige finansielle kapacitet.
Ordrebogen hos Turku-værftet har siden leveringen af cruisefærgen til Viking Line i 2013 været faretruende tynd, hovedsagligt bestående af to (+ to optioner) på krydstogtskibe til tyske TUI Cruises. Den ordre blev samtidigt med offentliggørelsen af det nye ejerskab imidlertid udvidet med yderligere to styk af de 97.000 bt. store skibe til TUI’s Mein Schiff-brand.
Meyer Werft ejer i forvejen Neptun Werft i Warnemünde, hvor der i øjeblikket bygges en større serie af flodkrydstogtfartøjer, mens produktionslinjen på værftet i Papenburg udnyttes til store oceangående krydstogtskibe. I øjeblikket bl.a. RCL’s nye Quantum-klasse. Faciliteterne og know-how’et i Turku lægger dog op til, at det finske værft, som ændrer navn til Meyer Turku Shipyard Oy, udvider det tyske værfts produktionskapacitet inden for netop de oceangående passagerskibssegmenter.
Den sydkoreanske værftsgruppe ejer sammen med den franske stat fortsat store værftsfaciliteter, gearet til passagersegmentet, i det franske selskab STX France. Den anden helt store spiller på det krævende krydstogtsområde, der med få undtagelser, stadigt er en ren europæisk business, er i regi af den italienske Fincantieri-gruppe.
Læs også: