23948sdkhjf

Danmark sætter dagsorden i IMO

Til oktober mødes IMO´s miljøkomit, MEP, der på dansk opfordring blandt andet skal diskutere udtagelser for færgefarten i den kommende ballastvandkonvention.

Danske rederier har investeret milliarder af kroner i grøn teknologi de senere år, og er forberedt på endnu større investeringer som følge af kommende miljøreguleringer. Men der appelleres til, at reguleringen skal være til gavn for miljøet, for ellers bliver det meningsløst, lyder det.

 

Også når det gælder området ballastvand, hvor det forventes, at den internationale IMO-konvention forventes at få opbakning i år, så den kan træde i kræft 12 måneder efter. Som landet ligger nu, vil konventionen omfatte al international skibsfart og dermed også eksempelvis den fire kilometer lange færgerute mellem Helsingør og Helsingborg.

 
Sekretariatschef for Bilfærgernes Rederiforening og ballastansvarlig i Rederiforeningerne, Peter Olsen, mener ikke lovgivningen giver mening for færgefart og øvrig nærskibsfart i så lille skala.

”Man risikerer at pålægge en økonomisk byrde på flere millioner pr. skib, uden at der er nogen påvist risiko ved at sprede havvand fra én havn til nabohavnen i det samme hav,” siger han. 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083