Danmarks Rederiforening: Svovlkrav betyder færre ordrer
MILJØ: Næste år skal skibene ifølge nye regler fra FN og EU reducere svovlindholdet i bunkerolien til en tiendedel af i dag i hele Østersøen og en del af Nordsøen. Men ikke alle er lige så langt som Danmark.
”Vi kan allerede nu se, at vi mister ordrer i begyndelsen af 2015, fordi vores konkurrenter i andre lange ikke har lagt de ekstra omkostninger for reduktion af svovl på i deres tilbud,” siger vicedirektør i rederiforeningen, Jan Fritz Hansen til Politiken.
Han nævner, at en typisk tur fra Den Engelske Kanal til Gdansk efter nytår, vil blive omkring en million dyrere, hvis man følger de nye regler og anvender mindre svovlholdig, men dyrere bunkerolie. Alternativet er at bruge en scrubber, men det er en investering på 20-40 millioner per skib. Derfor vil dem, der går udenom regler have et større incitament for at snyde.
Problemetikken er som sådan ikke ny. Nyt er dog, at man fra Det Økologiske Råd foreslår, at få EU til at indføre yderligere to krav. Obligatorisk udstyr til kontinuerlig måling af svovl og andre skadelige stoffer i røggassen og en mulighed for at tilbageholde skibe, der overtræder svovlreguleringen, i nærmeste EU-havn i op til 15 døgn. Forslag, der støttes af rederiforening.
Kilde: Poltiken.
Læs også:
Nordeuropisk enighed om at skærpe SOx-kontrol