Træthed bag Rena-grundstødningen
MARITIM ULYKKE: Australsk rapport peger på udkørthed som årsag til ulykken
Australiens Transport Safety Bureau har nu afsluttet sin undersøgelse omkring årsager og sammenhæng vedrørende den meget omtalte grundstødning af containerskibet Rena i 2011. Den "spektakulære" ulykke, hvor skibet endte med at brække over i to og derefter synke og true koralrevet Astrolabe Reef med olieudslip etc. havde stor mediebevågenhed - også i Søfart.
Selve ulykken skete i new zealandsk farvand, men det er altså australske myndigheder, der har forestået opklaringsarbejdet, og de konkluderer, at ulykken i hvert fald delvist kan henvises til træthed hos såvel vagthavende 2. styrmand og skibets kaptajn - begge fra Filippinerne.
Bl.a. henvises til, at der under skibets sejlads blev beordret en stribe ændringer i sejlplanen - herunder med sigte på at forkorte sejlturen mellem afgangshavnen Napier og ankomsthavnen Tauranga. I den forbindelse havde kaptajnen haft meget overarbejde, mens 2. styrmanden ikke var tilstrækkeligt udhvilet (efter reglerne) til at indgå i et vagtskifte med skift fra dag- til aften/nattevagt.
Selve ulykken beteges som den værste maritime ulykke i maritim new zealandsk historie med hensyn til olieudslip og tab af løsdrevne containere, der drev i land eller sank (ofte med ukendt indhold) flere steder. En storstilet bjrægningsoperation, med Svitzer som hovedentreprenør, lykkedes med at fjerne mange af skibets containere, men altså ikke alle. I dag befinder resterne af skibets forstævn sig stadigt på revet, mens agterskibet er sunket ned på 50 meter vand. Den new zealandske regering har foreløbigt kun givet grønt lys for at fjerne bovstykket, mens det anses for at være for risikabelt og dyrt at give sig i kast med at hæve og bjærge agterskibet.
Læs også:
Top3: Læs om de mest bizarre druk-ulykker