Ebola-risiko skal tænkes ind ved shipping til Vestafrika
SUNDHED: Anløb af havne i Ebola-ramte områder er ikke blot potentielt sundhedsfarligt, men også en kommerciel risiko, som redere skal tage højde for, siger dansk advokat.
Vestafrika er langt fra et sikkert sted til shippingforretning. Pirateri, kidnapninger og gemen vold er en del af billedet ved skibsanløb. En potentiel smittefare for Ebola er nu føjet til risikobilledet og det skal shippingerhvervet have øje for, vurderer dansk shippingadvokat i en kommentar i Søfart uge 35/36.
Johannes Grove Nielsen, advokat og partner i advokathuset Bech Bruun peger på flere forhold som redere og operatører, med shipping ind og ud af det vestafrikanske område, bør sikre sig imod så godt som muligt.
”Vi siger til dem, der henvender sig, at de skal have styr på ISPS-reglerne og have sikkerheden for besætningen i orden. Især at undgå blinde passagerer er vigtigt, fordi der har været eksempler på, at det kan give op til 30 dages karantæne ved næste havneanløb,” siger Johannes Grove Nielsen.
En 30 dages karantæne som direkte kan medføre potentielle kommercielle tab i millionklassen alene i tabt hyre og dertil kommer at nogle lande har lukket for anløb af skibe som indenfor den seneste tid har lastet eller losset i et Ebola-inficeret område.
Hvad kan redere og operatører gøre for at mindste den kommercielle risiko Ebola smittefaren kan medføre?
”De kan sørge for, at der indgår nogle specifikke trading limits i certepartierne, så en periode befragter ikke kan beordre skibet til et risikoområde, ligesom man kender i forhold til trading limits på anløb i Nordkorea eller Cuba,” Siger Johannes Grove Nielsen og påpeger, at selv i eksisterende certepartier er der i princippet altid en mulighed for at åbne en genforhandling.
Maersk Line har allerede taget konsekvensen af den øgede sundhedsrisiko og kommercielle risiko og ændret i havneanløb på Vestafrika ruterne.
Læs hele kommentaren fra Johannes Grove Nielsen i Søfart uge 35/36.
Læs mere: