23948sdkhjf

Russiske skoleskibe i modvind

POLITIK: Situationen i Ukraine har medført, at flere lande har nægtet anløb af de store populære skoleskibe.
Verdens tre største sejlskibe er alle russiske. Indtil for nylig var de flotte kæmper velkomne gæster i de fleste havne.

Nu har den storpolitiske situation omkring Ukraine medført, at flere lande har sagt nej til besøg af de populære, maritime attraktioner.

Det skriver Søsiden i Fyns Amts Avis.

Verdens næststørste sejlskib, Kruzensthern, har fx. ikke kunne afvikle et besøg i Fallmouth, England.

Og torsdag skulle verdens største sejlskib, Sedov, have anløbet St. Malo i Frankrig. Herfra er der også sagt nejtak til russisk besøg. Sedov har derfor ændret sine planer. Nu er det anløbet den i stedet de mindre sanktionerende tyskere i Cuxhaven. Tidligere er et planlagt anløb i Trellebrog, Sverige aflyst.

Andenstyrmand på Sedov, Grigory Romanov:
"Efter Cuxhaven ved vi ikke, hvor vi skal hen. Ikke engang kaptajnen ved det. Vi må afvente besked," siger andenstyrmanden til Fyns Amts Avis.

Gode tyske relationer
Fra Sedovs booking-kontor, Marine Akademie i Paderborn, Tyskland bekræfter chefen, Andreas Klose overfor avisen, at der er problemer. Den oprindelige sejlplan med bl. a. passagerer kan ikke følges:

"Når vi kan anløbe fx. Rostock og Bremerhaven og andre tyske havne, skyldes det, at Sedov - højt hævet over det politiske - har lange og dybe relationer til disse byer. Det var også derfor, at vi trods sanktioner på fødevareområdet kunne gennemføre en meget nødvendig proviantering i Rostock."

Sedov til Danmark
Andreas Klose forventer, at næste års sejlplan med bl. a. besøg i Fredericia omkring 1. juni, kan holdes "95 procent".

"Her i Tyskland viser den åbne debat, at det er ved at gå op for befolkningen, at Rusland ikke alene har skylden for begivenhederne i Ukraine, og debattører opfordrer også EU til at dæmpe sig. Det tror jeg også vil ske i andre lande, så situationen kan normaliseres og vi kan følge sejlplanen næste år," erklærer Andreas Klose.

Fly tæt på i Nordsøen
I denne tid synes farvandsovervågningen ved Danmark også i særlig grad at interessere sig for russiske skibe. Under Sedovs sejlads sydover i Nordsøen i sidste uge oplevede de ombordværende flere gange at blive fly-observeret fra - synes de - faretruende klos hold.

Fyns Amts Avis' Søsiden-redaktør om bord, Søren Stidsholt Nielsen, vurderer fx., at et dansk Challenger-overvågningsfly kun var godt og vel omkring sin egen bredde fra sejlskibets rig og ræer.
Først til styrbord og bagefter igen til bagbord. Dagen efter kom endnu et overvågende - men ikke-dansk fly - af en anden type.

"Svært at vurdere"
Chefsergent Benny Thomsen, Flyvertaktisk Kommando:

"Det er internationalt luftrum. Udenlandske fly har vi ikke noget med at gøre, så her kan jeg ikke oplyse noget. Det danske fly var på havmiljøovervågning. Hvad det præcis lavede ved det russiske skoleskib, skal jeg bruge mere tid til at efterforske, siger Benny Thomsen til Fyns Amts Avis:
"Flyvehøjder og afstande kan være meget svære at vurdere, selv for os. Vores regler er, at overflyvning af skibe må gå ned til 500 fod (ca. 166 m) og flyvning ved siden af skibe ned til 100 fod (ca. 32 m). Hvor tæt vi må flyve på skibe er op til piloten at vurdere nødvendigheden af i den aktuelle situation," forklarer chefsergenten.
 
Han ønsker ikke at kommentere, hvorvidt der i øjeblikket rettes særlig opmærksomhed mod russiske skibe.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094