23948sdkhjf

2M-alliance er operationelt klar

OPERATION: Maersk Lines og MSC's afløserprojekt for P3 klar til at sejle
Ifølge en udtalelse fra Maersk Line CEO Søren Skou til sitet Ship Bunker er alt køreklart hos verdens to største containeroperatører for så vidt angår en igangsætning af 2M-alliancen - eller samsejlingen, om man vil.
 
"Vi har afleveret vores ansøgning og har opfyldt betingelserne i den retning, men de kinesiske regulatorer kan derfor godt kræve yderligere svar eller betingelser opfyldt, men vi mener da, at vores ansøgning er helt sammenlignelig med andre samsejlinger etc.," siger Søren Skou til Ship Bunker.
 
Projektet er som bekendt en del nedtonet i forhold til det mere ambitiøse P3-projekt, der også inkluderede CMA CGM. Men det blev ikke til noget, fordi de kinesiske konkurrencemyndigheder vendte tommelfingrene nedad for projektet - ikke mindst efter stærkt pres fra kinesiske konkurrenter til de tre, der frygtede at P3 ville komme til at stå alt for stærkt i markedet.
 
Nu er det så igen op til de kinesiske myndigheder at vurdere, om 2M er mere spiselig. Iagttagere med kendskab til Kina mener dog, at der skulle være gode muligheder for en accept af 2M ultimo november.
 
Andetsteds i containerfirmamentet synes den bebudede fusion mellem tyske Hapag-Lloyd og chilenske CSAV at være endeligt på vej mod en realisering, idet bl.a. de europæiske konkurrencemyndigheder har givet accept. Den fusion vil skabe verden fjerdestørste aktør. 
 
Læs også: 
 
 

 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078