23948sdkhjf

Havarikommissionen konkluderer på Svendborg Mærsk-ulykken

SØULYKKE: Ekstreme og uforudsete vejrforhold samt en række andre ufavorable faktorer førte til Svendborg Mærsk tab af 517 containere i Biscayen, vurderer den Maritime Havarikommission.
Syv måneder efter Svendborg Mærsks tab af rekordmange containere har den Danske Maritime Havarikommission offentliggjort en rapport om søulykken.

Her er uddrag af rapporten, som findes i sin fulde længde på engelsk her.

Se også video med billeder af Svendborg Mærsk efter tabet af de 517 containere.

”Den 13. februar 2014 kl. 15.30 afgik det danske containerskib Svendborg Mærsk fra Rotterdam i Holland. Skibets destination var Suezkanalen og efterfølgende Fjernøsten. Skibsføreren forventede at møde ugunstige vejrforhold på ruten, dog uden at vejrudsigten gav anledning til bekymring. 

Den følgende dag, da skibet havde forladt Den Engelske Kanal, begyndte vejrforholdene at forværres. Om eftermiddagen rullede skibet pludseligt og uden varsel ekstremt, hvilket betød, at et stort antal containere faldt over bord. 

Tidligt på aftenen rullede skibet igen pludseligt og voldsomt til 41° til bagbord. Også denne gang blev et stort antal containere tabt over bord, og skibsføreren anså nu situationen for at true sikkerheden om bord. Skibsføreren aktiverede generalalarmen for at samle besætningsmedlemmerne. Senere på aftenen vurderede han, at vejret nu ikke længere udgjorde en umiddelbar fare for skibets sikkerhed. 

517 containere tabt og 250 beskadiget 
Svendborg Mærsk fortsatte mod Malaga i Spanien for at få skibet repareret og få fjernet ombordværende beskadigede containere. Skibet ankom den 17. februar 2014 kl. 17.15. 

Surringsgrej til 600-700 containere var blevet beskadiget under hændelsen. Optællingen af containere viste, at 517 containere var blevet tabt over bord. Ud fra fragtdokumenterne blev det fastslået, at ud af disse var der 75 containere, som indeholdt fragt, og at de resterende 442 enheder var tomme. Yderligere 250 containere var blevet beskadiget. 

En række faktorer var sammenfaldende og forårsagede hændelserne og de efterfølgende konsekvenser. I analysen har DMAIB behandlet emner såsom skibsførerens beslutningstagen og de oplysninger, der var til hans rådighed, samt optimeringsprocesser og skibets evne til at modstå ugunstige vejrforhold.

Læs mere:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078