Wärtsilä får LNG-motorordre til feederskibe
FREMDRIVNING: Motorproducenten Wärtsilä offentliggør i forbindelse med SMM-messen en ny ordre på low pressure dual-fuel motorer på feederskibe til Baltic Sea operationer.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Wärtsilä udsendt i forbindelse med selskabets deltagelse ved SMM-messen i Hamborg.
Skibene udstyres med 7-cylindrede Wärtsilä RT-flex50DF dual-fuel 2-takts hovedmotorer og bygges på Yangzhou Guoyu Shipbuilding værftet i Kina, og forventes at være i drift i løbet af den sidste del af 2016.
Skibene vil operere på en langsigtet charter for Containerships OY of Finland. Wärtsilä-kontrakten blev underskrevet i august.
Faste ordrer er blevet givet på fire skibe og flere skibe vil sandsynligvis blive bygget som en del af den samme skibsserie. Valget af den nye Wärtsilä RT-flex50DF motor er væsentlig, da disse skibe vil være de første containerskibe til at bruge Wärtsilä 2-takts motorer, low pressure, dual-fuel-teknologien.
Opfylder miljøkrav
"Da vores 2-takts, low pressure DF teknologi blev introduceret vidste vi, at vi var gået videre end blot at udvide vores DF motor-portefølje. Dette er en motor, der virkelig gør en positiv forskel for den globale skibsfart. Det opfylder ikke kun Tier III-krav, men det giver også betydelige CAPEX og OPEX besparelser. Det er en motor der opfylder behovene på nutidens marked", siger Rolf Stiefel, Salgsdirektør, 2-Stroke, Wärtsilä Ship Power.
Nordic Hamburg og GNS Shipping er etablerede Wärtsilä kunder med en række fartøjer, der allerede anvender Wärtsilä løsninger.
"Da vi valgte disse motorer kiggede vi på to faktorer; Økonomien og det miljømæssige footprint. For begges vedkommende har vi fundet, at Wärtsilä RT-flex DF motortypen er den bedste løsning for de specifikke fartøjer og handelsmønstre. Vi er overbeviste om, at det LNG koncept, pioneret sammen med Wärtsilä for disse feeder containerskibe, vil gøre en forskel for containerhandelen i Europa, og vil minde om, at shipping er en innovativ industri med det mindst mulige grønne footprint, når det kommer til transport af varer", siger Dr. Rowil Ponta, Managing Partner i Nordic Hamburg Group