23948sdkhjf

DNV GL med i projekt om LNG-drevet containerskib

LNG-DRIFT: 16.300 TEU-stort containerskib skal sejle på LNG fra membran-tanke. Projektet blev i dag præsenteret på SMM i Hamborg.
Klassifikationsselskabet DNV GL skal sammen med den koreanske værftsgruppe Hanjin HI og konsulentvirksomheden GTT lave forundersøgelser og designoplæg til et gas-drevet post panamax containerskibskoncept. Det fælles projekt blev i dag præsenteret på SMM-messen i Hamborg.

Projektgruppen markedsfører sig under navnet Joint Development Project.

Det gas-drevne, store, containerskibsdesign skal anvende membran-tanke i stedet for de kryo-tryktanke, der almindeligvis anvendes på LNG-drevne nybygninger. Membran-tanke er dog langt fra noget nyt fænomen, da de anvendes som laste-tanke på store gastankskibe, som hidtil har været både de første og største skibe til at anvende gas (afdampning fra lasten) som drivmiddel i dualfuel medium speed-maskinerier.

Det aktuelle projekt bidrager derfor til at øge anvendelsen af LNG (Liquefied Natural Gas) som bunker i deep sea-segmentet af skibsfarten, som bl.a. indbefatter liner services med containerskibe mellem kontinenterne. Konkret skal skibet have en TEU-kapacitet på 16.300 og fremdrives med den nye generation af to-takt low speed dual fuel-motorer, der er kommet på markedet i de seneste år.

Operationsmæssigt sigter projektet f.eks. på post panamax-enheder i liner services mellem Asien og Europe, som under anløb af flere af de store europæiske deep sea-hubs kommer ind i SECA- eller ECA-områder, hvor der er stramme grænseværdier for svovludledning. Bunkerkapaciteten i skibsdesignet vil blive på 11.000 kbm, svarende til en aktionsradius på 15.000 sømil.

Det er værftet, der skal forestå basisdesignet af skibet, mens GTT, der er specialiseret i gastransport og membran-tanke, skal udvikle integrationen af bunker-systemet om bord. Endelig skal DNV GL forestå designanalyser, sikkerhedsvurderinger og klassegodkendelsesforløb. Endelige består projektet også af en egentlig feasibility-undersøgelse, som skal dokumentere skibsdesignets økonomiske formåen i markedet.

FAKTA:
Længde O.A.: 397 m
Bredde: :  56.1 m
Design dybgang (MLD):  14.5 m
Bunkertanke (LNG): 2X 5500 m3 (symmetrisk placeret med centerlinje)
Længde af tank:  ca. 12 m
Højde af tank ca.. 22m
Bredde af tank ca. 24 m
Hovedmotor: 1 X Dual Fuel MEGI-motor

Kilde: DNV GL

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063