23948sdkhjf

Endnu en nyhed om rivaleriserende Mærsk-alliancer

ALLIANCE: Containerrederierne Hapag-Lloyd og CSAV kan sætte endnu et flueben på listen over nødvendige myndighedsgodkendelser i forbindelse med deres planlagte fusion.
Senest har EU således godkendt sammenlægningen, som vil skabe verdens fjerdestørste containerrederi med i omegnen af 200 skibe og en samlet årsomsætning på omkring 9 mia. euro. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Hapag-Lloyd torsdag aften.

Der mangler fortsat få myndighedsgodkendelser, før fusionen falder helt på plads. USA godkendte ægteskabet i august.

Rederierne har tidligere meddelt, at de venter at kunne spare 300 mio. dollar årligt via synergier, og efterfølgende vil ejerkredsene bag rederierne skyde trecifrede millionbeløb i euro ind i ny kapital i løbet af et år, for at gennemføre en ny forretningsplan med besparelser og fornyelse af flåden.
 
Rederiernes ægteskabsplaner kom som en konsekvens af den overkapacitet, der har præget containerbranchen.

 Anden alliance nyhed på en uge

Godkendelsen kommer i samme uge som tre andre af Mærsks containerrivaler dannede en ny alliance.

Franske CMA CGM gik sammen med kinesiske CSCL og arabiske UASC om en ny rederialliance på de tre store øst-vestgående ruter mellem Asien, Europa og Nordamerika.

Dermed er verdens tredjestørste, syvendestørste og nittendestørste rederi gået sammen. Den mindst af de tre, UASC, kan dog prale af
branchens tredjestørste ordrebog på nye skibe.

CMA CGM var oprindeligt med i planerne om P3-samarbejdet med Maersk Line og MSC på samme område, men da de kinesiske myndigheder blokerede
den plan, slog de sidstnævnte to - som er branchens to største - sig sammen i 2M-partnerskabet.

Ocean Three

Nu skal de tre rederier, der kalder sig Ocean Three, samarbejde inden for skibsdeling (vessel sharing agreements, red.) samt udlån af containerpladser på hinandens skibe.

- Vi er meget glade for at have lavet disse tre aftaler med så respekterede partnere, som vi kender og værdsætter, udtaler næstformand Rodolphe Saadé fra CMA CGM i en meddelelse.

I første omgang gælder det fire ugentlige farter mellem Asien og Nordeuropa, fire fra Asien til Middelhavet (inklusive Sortehavet), fire fra Asien til den amerikanske vestkyst, og to til østkysten. Senere vil der komme direkte ruter fra Nordeuropa til USA.

Samarbejdet afventer godkendelse af de amerikanske shippingmyndigheder, Federal Maritime Commission (FMC). Kommer det op at køre, vil det have en markedsandel på 20 pct. på Asien-Europa-farten og 13 pct. på ruterne over Stillehavet. I alt 159 skibe er i første omgang indregnet
i partnerskabet.

Ud over 2M-samarbejdet er der to andre store rederisamarbejder i containerbranchen i form af G6-alliancen og CKYHE-samarbejdet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078