Direktør frygter for coasteres fremtid
COASTERFLÅDEN: De internationale regler for transport af farligt gods klasse 1 blev skærpet ved årets start. Det har betydet dårligere vilkår, der går det svært at drive coasternes rentabelt, mener direktør.
Der er færre coastere end nogensinde. Og det ligger ikke umiddelbart i kortene, at det er en tendens, der er på vej til at vende. Ved årsskiftet blev reglerne for transport med farligt gods (IMDG-produkter) skærpet. Det har gjort de mindre coastere til en dårlig forretning, fortæller administrerende direktør for J. Poulsen Shipping, Finn Poulsen.
”Når der er større krav til afstanden til beboelsen på skibet, og godset skal længere væk fra apteringen, så falder lasteevnen samtidig. Det betyder, at vi må have færre containere med, og så falder interessen for denne type skibe,” forklarer Finn Poulsen, der tidligere på året tog konsekvensen og solgte coasteren Marsus af Danmark.
Hos Søfartsstyrelsen erkender man, at der er sket en stramning af reglerne, men peger også på, at coasternes udvikling er meget naturlig.
”Man har over en årrække kunnet se, at skibe udvikler sig i størrelse. En udvikling som ikke mindst er afstedkommet af containerisering i søtransport af gods og kravet til øget effektivisering,” lyder det i et officielt svar til Søfart.
Læs hele historien her: I Søfart uge 39 – her som e-avis.
Har du eller din virksomhed lyst til at abonnere på Søfart - så gør det nemt her.
Har du eller din virksomhed lyst til at abonnere på Søfart - så gør det nemt her.
Læs også:
Endnu en dansk coaster solgt og udflaget