23948sdkhjf

Mærsk-direktør afviser endnu større skibe

CONTAINER: Selvom man i fremtiden vil blive henvist til andenpladsen på listen over verdens største containerskibe, så har Mærsk ingen planer om at bygge større.
Selvom Maersk Lines rekordstore containerskibe, Triple E, netop er blevet henvist til pladsen som verdens kun næststørste skibe, har det
danske rederi ingen planer om at gå endnu mere supersize i fremtiden.

Det fortæller Maersk Lines administrerende direktør, Søren Skou, i et interview med shippingavisen Lloyd's List.

Triple E-skibene har en kapacitet på omkring 18.000 tyvefodscontainere (teu), og ifølge Søren Skou er Maersk Lines vurdering, at skibe
større end det vil komme til at mangle fleksibilitet.

"Der er spekulationer om, at vi kunne gå op på 25.000 teu. Men jeg tror ikke, det kommer til at ske. 18.000 teu er i hvert fald på nuværende tidspunkt den maksimale størrelse, når man skal tage hensyn til handelsfleksibilitet," siger Skou til Lloyd's List.

"Det vil ikke være kommercielt bæredygtigt at gå længere op i størrelse, efter min mening," tilføjer han.

Triple E-skibene er designet til at sikre stordriftsfordele, brændstofeffektivitet og miljøhensyn.

Indtil videre er Maersk Lines Triple E-skibe, som rederiet bestilte i 2011 hos det koreanske værft Daewoo, de største, der sejler på verdenshavene. Men Scorpio Group har bestilt mindst tre skibe på 18.000-19.200 teu, der efter planen leveres i 2016 og herefter skal
chartres ud til Mediterrenean Shipping Co. (MSC).

Netop MSC er faktisk Maersk Lines partner i det kommende 2M-samarbejde, der er en skibsdelingsaftale mellem de to rederier.
 
Kilde: ritzau/FINANS 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078