Maersk Supply Service satser på dybt vand
OFFSHORE: Milliarder til flådefornyelse flytter rederiet længere ud på havet og ind på det lukrative marked for subseasupport til olieinstallationer. Her skal højere afkast føre til endnu større afkast til Mærsk-koncernen.
Offshoresektorens maritime ”lastbiler” skal udskiftes med nye, bedre og langt mere specialiserede subsea-supportskibe, som kan hente højere dagsrater. Sådan lyder vækststrategien for Maersk Supply Service efter en række år med frasalg og ingen investeringer.
”For at levere det nødvendige afkast, skal vi investere,” siger Carsten Plougmann Andersen, CEO for Maersk Supply Service i et interview med Søfart og tilføjer, at timingen nu er til disse investeringer.
Efter en årrække, hvor den generelle udvikling i Mærsk-gruppen ikke gav mulighed for at investere i nye offshoreskibe, er der fornyet tro på fremtiden i Maersk Supply Service, og rederiet er nu også officielt en del af Mærsks kerneforretninger i det såkaldte femte ben, der ved denne uges Capital Markets Day blev omdøbt til APM Shipping Services.
Maersk Supply Service har i dag en flåde på 60 skibe, hvoraf de 44 er ankerhåndteringsfartøjer, seks ældre og ombyggede subsea-supportskibe samt 10 regulære forsyningsskibe, PSV’ere, som har diverse opgaver på lavere havdybder og derfor også anses som offshoresektorens ”lastbiler”.
Læs hele interview med Carsten Plougmann Andersen HER
Læs mere:
Hvis du vil være abonnent, klik HER