Ebola og flaskehalse sænker igen containeroperatørers punktlighed
SHIPPING: Seaintel-analyse viser, at den globale punktlighed faldt til 71,1 procent i august
Analysefirmaet Seaintel konkluderer i sin seneste Global Liner Performance rapport, at containeroperatørerne er ramt på et par ømme punkter i løbet af august. Rapporten er udarbejdet efter analyse af et rekordstort antal skibes performance. Der blev således indregnet data fra 11.031 enheder, der fragtede ca. 3,3 mio. containere.
Ifølge Seaintel har der været en stigning i flaskehalsproblemet for en række havne, hvilket betyder, at skibe må vente på at komme ind og ud igen - og derfor også rammes i kommende havne. Det gælder især i Hongkong, Qingdao og Shanghai samt i amerikanske Los Angeles, hvor et antal skibe har været karantæneramte på grund af frygt for, at de er inficeret med det alvorlige skadedyr asiatisk sigøjner møl. Desuden nævnes Ebola-epidemien i Vestafrika som en hæmmende faktor for punktligheden.
Seaintels analyse af de 20 største operatøreres performance afsløre, at Maersk Line fastholder positionen som den mest punktlige operatør med en score på 83,9 procent. Næstbedst på listen ligger tyske Hamburg Süd, der ligger på 80,7 procent. Derfra er der et spring ned til chilenske CSV med 75,4 procent. Videre kan det nævnes, at tre af operatørerne i G6-alliancen - japanske MOL og NYK samt koreanske Hyundai MM - er helt i bund. Maersk Lines formentligt kommende samsejlingspartner i 2M, schweizisk-italienske MSC, forbedrede sin score med tre procentpoint.
Kilde: Seaintel
Læs også: