23948sdkhjf

Fredagsoverblik fra Søfart

UGEN DER GIK: Redaktionen har samlet en række interessante artikler fra ugens løb. En uge hvor OW Bunker, tørlastmarkedet og Mærsk løb med overskrifterne.
OW Bunker-konkursen får ikke finansielle eller operationelle følger for kunder og leverandører i de tidligere søsterselskaber Wrist Ship Supply og Saga Shipping, siger ledelsen, som dog ikke er upåvirket af situationen og har ondt af venner og gode kolleger i OW Bunker.

Finske Wärtsilä fik gigantordre på 54 LNG dual fuel-motorer til russiske LNG-skibe, mens svenske Alfa Laval bød ind med scrubber-ordre til et belgisk rederi.

Tørlastrederierne ser ikke meget positivt i markedet trods ratestigninger i de seneste uger. Både J. Lauritzen og rederiet Norden skød en ellers spirende optimisme til jorden med svage kvartalsresultater.

De samme to rederier meldte sig også på banen i ugens løb med udsalg fra flåden. Norden offentliggjorde salg af MR-produkttankskibet Nord Fast, mens J. Lauritzen solgte capesize-skibet Cassiopeia Bulker.

Anderledes positive toner kommer der fra Esplanaden, hvor Mærsk-koncernen med Mærsk Line i spidsen satte en tyk streng under resultatforventningen på 4,5 milliarder dollars i rent overskud.

Det var også positivt, at en samlet dansk maritim branche nu søsætter Danmarks største maritime grønne innovationsprojekt, hvor 40 virksomheder og organisationer samarbejder om at udvikle grønne og konkurrencedygtige løsninger.

I samme innovationstråd vendte 46 maritime DTU-studerende i denne uge tilbage fra en inspirationstur i Korea, hvor de unge studerende og vejledere fik en bid global maritim virkelighed serveret.


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079