Skibsredere trækkes ind i OW-skandale
BUNKER: Selv rederier, der ikke har handlet eller involveret sig med OW Bunker, risikerer alligevel at blive ramt af konkursen. Skibsredere over hele kloden oplever trusler om beslaglæggelse af deres skibe.
OW Bunkers konkurs har ikke kun konsekvenser for bunkerindustrien. Skibsredere, der ellers har følt sig helt uden for, bliver nu inddraget i konkursen. Det skriver Dagbladet Børsen i dag. Eksempelvis fik rederiet Norient fra Hellerup arresteret et skib, fordi man har fået leveret bunkerolie fra en underleverandør til OW Bunker.
”Arrest-lovgivningen er besynderlig på den måde, at man kan gøre udlæg ved nogen, som man ikke har gjort forretninger ved. Hvis vi kommer ud for det, så vil vi udfordre det retsligt. Eventuelt ved at lave en garanti uden dermed at erkende, at vi er enige i den politik,” siger Søren Huscher, adm. direktør i Norient, til Børsen.
Et problem for branchen er, at man indtil nu aldrig har skullet håndtere en konkurs med så store konsekvenser som OW Bunkers. Mange selskaber er truede på livet, hvis blot en enkelt betaling udebliver. En regning på olielevering kan være på op mod 500.000 dollars – tre millioner kroner.
Læs også: