Kolding Havn bød Danske Havne på nytænkning
HAVNE: Gitte Lillelund Bech forbi til dialogmøde med Kolding Havn og havnedrift, kultur og udviklingsplaner.
Hvor støv, støj og møg i flere havne kan give anledning til konflikt især for naboerne til havnen, har Kolding Havn valgt at være proaktiv og tænke godt naboskab.
”Som en bynær havn ønsker vi naturligvis stadig at kunne drive forretning til gavn for den lokale vækst og arbejdspladser. Men samtidig skal vi sikre os, at naboerne ikke generes unødigt. Derfor tænker vi i samarbejde fra start,” udtaler bestyrelsesformand Kjeld Kjeldsen.
”Dels ved, at vi ved alle indkøb har fokus på støv, støj og møg. Det er lige fra udtag til siloer, til nye kraner og maskiner. På den måde arbejder vi også med at synliggøre, at Kolding Havn har en grøn profil, og vores brand ”nøglen til grøn transport” er troværdigt,” forklarer Claus Holm Christensen.
Grafittivæg
Kolding Havn indledte besøget med at vise havnens nye graffitivæg. ”I Kolding Havn griber vi det at drive havn an på en lidt utraditionel måde,” forklarer havnedirektør Claus Holm Christensen og fortsætter: ”Vi arbejder for, at havnen skal være en aktiv spiller i den kulturelle udvikling i Kolding. Vi har bl.a. lige fået den lokale gruppe af graffitikunstnere - Kulturlogen - til at dekorere en større væg med spændende ny street-art.”
”Jeg er imponeret over det tætte samarbejde, som Kolding Havn har med byen og borgerne,” udtaler direktør i Danske Havne, Gitte Lillelund Bech, og fortsætter: ”Her er virkelig tale om, at byen vil havnen og ser havnens potentiale og udviklingsmuligheder."