DFDS-Kaptajn fik pris for ekstraordinært godt sømandskab
HAVARI: Kaptajn Andreas Kristensen fik i går overrakt 2014 IMO Award for Exceptional Bravery at Sea for sin håndtering af branden på 'Britannia Seaways' november sidste år.
I går aftes den 17. november modtog kaptajn Andreas Kristensen på vegne af besætningen på DFDS' fragtskib 'Britannia Seaways' prisen '2014 IMO Award for Exceptional Bravery at Sea' for deres usædvanligt tapre håndtering af en alvorlig brand til søs den 16. november 2013. Prisen blev givet ved IMO's Maritime Safety Committees forsamling i London efter indstilling fra Søfartsstyrelsen i Danmark.
Branden fandt sted, mens skibet var på vej fra Sørreisa til Bergen i Norge med tyve besætningsmedlemmer og 12 passagerer. Skibet var lastet med militært udstyr, herunder store mængder af brændstof, som var sprunget læk i det hårde vejr og dermed havde startet branden.
Under den voldsomme brand mistede skibet væsentlige funktioner, men ved en fælles og særdeles professionel indsats lykkedes det besætningen at manøvrere skibet manuelt, så de kunne sejle videre mod den norske kyst for egen kraft og søge læ bag nogle kystnære øer, hvor de efterhånden fik bekæmpet ilden. Med hjælp fra et norsk brandslukningsskib kunne branden endeligt erklæres slukket ca. kl. 8 om morgenen - 13 timer efter, den var startet.
Branden fandt sted, mens skibet var på vej fra Sørreisa til Bergen i Norge med tyve besætningsmedlemmer og 12 passagerer. Skibet var lastet med militært udstyr, herunder store mængder af brændstof, som var sprunget læk i det hårde vejr og dermed havde startet branden.
Under den voldsomme brand mistede skibet væsentlige funktioner, men ved en fælles og særdeles professionel indsats lykkedes det besætningen at manøvrere skibet manuelt, så de kunne sejle videre mod den norske kyst for egen kraft og søge læ bag nogle kystnære øer, hvor de efterhånden fik bekæmpet ilden. Med hjælp fra et norsk brandslukningsskib kunne branden endeligt erklæres slukket ca. kl. 8 om morgenen - 13 timer efter, den var startet.
Ekstreme omstændigheder
Ingen personer kom til skade ved branden, men der var nogle skader på godset på skibets øverste dæk og skibet, som efterfølgende måtte en tur på værft for reparation.
”Som kaptajn håndterede jeg situationen fra broen, mens andre medlemmer af besætningen stod direkte over for flammerne og den ekstreme varme. Jeg er personligt stolt over at være kaptajn for en besætning, der gjorde det så godt under så ekstreme omstændigheder,” sagde Andreas Kristensen bl.a. i sin takketale til IMO, da han på vegne af hele besætningen modtog prisen.
”Kaptajnen og besætningen fortjener stor ros for at holde hovederne kolde trods den ekstremt vanskelige og farlige situation, de befandt sig i. Og vi så igen værdien af den omfattende træning om bord i brandslukning og andre sikkerhedsrutiner,” siger executive vice president Henrik Holck, der er direktionsansvarlig for skibsdrift, sikkerhed og personale i DFDS.
Inspiration for alle
”I DFDS er vi stolte over og glade for støtten fra Søfartsstyrelsen og den globale anerkendelse af besætningens indsats, og jeg håber, at det vil tjene til inspiration for alle i DFDS og forhåbentlig for søfarende i hele verden,” siger Henrik Holck.
Andreas Kristensen (41) bor i Esbjerg og har sejlet i DFDS i snart 20 år. Han kom også i rampelyset i 2011 for redningen af en ung kvinde, der faldt over bord fra 'King Seaways' under en rejse fra Newcastle til Amsterdam. Han er fortsat kaptajn på 'Britannia Seaways'.
Kilde: DFDS
Læs også: