DONG tester luftpudebåd på tysk havmøllepark
OFFSHORE VIND: DONG Energy vil teste et såkaldt SES-design som mandskabsfartøj til havmølleindustrien. Skibstypen anvendes allerede hos det norske søværn.
Siden havmølleindustrien skabte et helt nyt skibssegment i Det Blå Danmark for mindre end et årti siden, er branchen blevet præsenteret for et efterhånden bredt spekter af fartøjstyper målrettet mandskabstransport på offshoreparkerne. Hele tiden drevet af at udvide det vejrvindue, der er bestemmende for, i hvor mange dage om året fartøjerne kan opereres på parkerne.
Nu er DONG Energy klar til at introducere endnu en fartøjstype. Denne gang er der tale om et katamaranfartøj, der anvender en luftpudeteknologi, som det norske søværn har god erfaring med. Skibet har typebetegnelsen SES (Surface Effect Ship).
"Det nye fartøj, kaldet Wave Craft, har potentialet til at optimere vores drift og vedligeholdelse af havvindmølleparker betydeligt og dermed reducere prisen på energi fra havvind. Det er ikke alene tilgængeligheden på vores vindmøller, der vil blive øget, fordi fartøjet er mere stabilt og mindre sårbart over for hårdt vejr. Vi bliver også mere effektive, fordi fartøjets hastighed gør det muligt for os at nå frem til møllerne meget hurtigere end før. Det betyder, at vi både kan minimere den tid, vi tidligere brugte på transport, og ventetiden for vores teknikere," siger Niels Agner Jensen, der er skibsingeniør og lead maritime project manager hos DONG Energy.
Inspireret af det norske søværn
DONG Energy oplyser, at Wave Craft-fartøjets design er inspireret af fartøjer, der anvendes af det norske søværn. Det er et såkaldt overfladefartøj, der benytter en luftpude for at opnå meget høje hastigheder, så det er muligt at nå hurtigere ud til vindmøller og dermed udnytte kortere vejrvinduer, end når man benytter mere traditionelle fartøjer til mandskabstransport. Derudover løfter luftpuden det meste af fartøjets vægt, hvilket hjælper med at stabilisere fartøjet, når mandskabet går om bord på og forlader møllen.
DONG Energy tager indtil videre alene skibet ind på en test-charter fra producenten, værftet Umoe Mandal, og vil anvende det på den tyske park Borkum Riffgrund 1.
Læs også:
Nu er DONG Energy klar til at introducere endnu en fartøjstype. Denne gang er der tale om et katamaranfartøj, der anvender en luftpudeteknologi, som det norske søværn har god erfaring med. Skibet har typebetegnelsen SES (Surface Effect Ship).
"Det nye fartøj, kaldet Wave Craft, har potentialet til at optimere vores drift og vedligeholdelse af havvindmølleparker betydeligt og dermed reducere prisen på energi fra havvind. Det er ikke alene tilgængeligheden på vores vindmøller, der vil blive øget, fordi fartøjet er mere stabilt og mindre sårbart over for hårdt vejr. Vi bliver også mere effektive, fordi fartøjets hastighed gør det muligt for os at nå frem til møllerne meget hurtigere end før. Det betyder, at vi både kan minimere den tid, vi tidligere brugte på transport, og ventetiden for vores teknikere," siger Niels Agner Jensen, der er skibsingeniør og lead maritime project manager hos DONG Energy.
Inspireret af det norske søværn
DONG Energy oplyser, at Wave Craft-fartøjets design er inspireret af fartøjer, der anvendes af det norske søværn. Det er et såkaldt overfladefartøj, der benytter en luftpude for at opnå meget høje hastigheder, så det er muligt at nå hurtigere ud til vindmøller og dermed udnytte kortere vejrvinduer, end når man benytter mere traditionelle fartøjer til mandskabstransport. Derudover løfter luftpuden det meste af fartøjets vægt, hvilket hjælper med at stabilisere fartøjet, når mandskabet går om bord på og forlader møllen.
DONG Energy tager indtil videre alene skibet ind på en test-charter fra producenten, værftet Umoe Mandal, og vil anvende det på den tyske park Borkum Riffgrund 1.
Læs også: