Presset marked holder Mærsk-partners prestigeskib i havn
'MSC Oliver', med en kapacitet på 19.224 tyvefodscontainere, blev navngivet for mindre end to uger siden på Daewoo-værftet i Sydkorea, men denne uge måtte MSC og partneren Maersk Line aflyse skibets planlagte første sejlads, der skulle finde sted i næste uge.
Skibet skulle være indtrådt på de to rederiers fælles AE2-rute mellem Asien og Nordeuropa, men den afgang og en anden sejlads i det såkaldte 2M-partnerskab er aflyst, skriver shippingmediet The Loadstar.
Årsagen er det ekstreme pres på fragtraterne, der har sendt spotprisen på at flytte en tyvefodscontainer fra Shanghai til Nordeuropa ned til 466 dollars ifølge Shanghai Shipping Exchange. Det er det laveste niveau, siden SCFI-indekset over fragtrater blev startet i 2009.
En strøm af store, nye skibe fra værfterne - og en mangel på efterspørgsel fra Europa og USA - gør, at der er en nærmest kronisk overkapacitet på markedet.
Læs mere:
MSC tager hul på gigantskibene med levering af 'MSC Oscar'
Mærsk fravalgte scrubbere til den fjerde egen-designede serie efter Lindøs lukning