Regeringen vil sænke færgetakster
Venstre bekræfter, at de vil sænke taksterne på færgefarten til 31 danske øer. Udmeldingen sker som reaktion på en række ø-borgmestre, som ønskede handling bag partiets udspil fra før valget. Det er også i forlængelse af den tidligere regerings politik.
Danmarks Rederiforening glæder sig over, at man med tiltaget anerkender færgefartens betydning, hvilket vil komme både erhvervsliv og beboere på øerne til gavn.
Allerede med vækstpakken fra 2014 var der politisk enighed om at tilgodese færgetrafikken til de danske øer. Det resulterede i en sænkning af prisen for at fragte gods til 31 danske øer.
Politisk identificerede man også et behov for yderligere handling i forhold til at sikre billigere billetter, hvor målet var at give billigere overfart for danskerne. Det blev konkretiseret med SR-regeringens udspil den 8. maj 2015, som bl.a. disponerede nogle ubrugte midler fra 2014-aftalen til dette formål.
Borgmestrene på Fanø, Læsø, Samsø og Ærø efterlyste for nylig et udspil, og nu bekræfter Venstre, at man vil sænke taksterne. Det gjorde Jacob Jensen, finansordfører, over for DR med den begrundelse, at lavere færgetakster er højt oppe på dagsordenen, for de er også en del af udkantsproblematikken. Der er altså en klar erkendelse af færgernes betydning for disse dele af landet.
”Det er noget, vi arbejder på. Hvor stort og hvornår, det kan jeg ikke sige noget om. Men det er klart noget af det, der skal kigges på i forbindelse med finanslovsarbejdet,” siger Jacob Jensen til DR. Tiltaget var med i Venstres landdistriktsudspil fra april 2015, og den endelige udformning skal i de næste måneder findes med finansloven for 2016, hvilket Danmarks
Rederiforening bakker op om:
”Det er godt, at Venstre nu slår fast, at man i tråd med den afgåede SR-regering vil sænke prisen på færgebilletter til en række af de danske øer. Det var også en del af Venstres eget udspil om landdistrikter før valget, og på den måde tilgodeser man væksten på øerne.
Dermed er der en god sammenhæng mellem midlet og det politiske mål om at skabe økonomisk vækst i hele Danmark,” siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening med ansvar for færger.
Det politiske mål for Venstre i udspillet fra april og SR-regeringens eksplicitte mål i maj samme år var trafikal ligestilling. Det indebærer blandt andet, at prisen for at sejle med færgen til små øer og ø-kommuner i Danmark er lig prisen for at køre en tilsvarende strækning i bil på landevej. Her vil en indsats for at sænke billetpriserne være et skridt i rigtig retning.
”Mange af de her færger er allerede i dag på præcise udbudsvilkår eller kommunalt drevne, så det vil være beboere og besøgende, som får glæde af det politiske tiltag. Fra færgefartens side glæder vi os over, at man med beslutningen slår en tyk streg under, at færgerne er en afgørende del af den danske infrastruktur. Derfor bakker vi også fuldt op om tiltaget, som bringer os tættere på den politisk ønskede trafikale ligestilling, og som vil gøre det lettere at sætte gang i hjulene på de danske øer,” afslutter Jakob Ullegård.
Danmarks Rederiforening glæder sig over, at man med tiltaget anerkender færgefartens betydning, hvilket vil komme både erhvervsliv og beboere på øerne til gavn.
Allerede med vækstpakken fra 2014 var der politisk enighed om at tilgodese færgetrafikken til de danske øer. Det resulterede i en sænkning af prisen for at fragte gods til 31 danske øer.
Politisk identificerede man også et behov for yderligere handling i forhold til at sikre billigere billetter, hvor målet var at give billigere overfart for danskerne. Det blev konkretiseret med SR-regeringens udspil den 8. maj 2015, som bl.a. disponerede nogle ubrugte midler fra 2014-aftalen til dette formål.
Borgmestrene på Fanø, Læsø, Samsø og Ærø efterlyste for nylig et udspil, og nu bekræfter Venstre, at man vil sænke taksterne. Det gjorde Jacob Jensen, finansordfører, over for DR med den begrundelse, at lavere færgetakster er højt oppe på dagsordenen, for de er også en del af udkantsproblematikken. Der er altså en klar erkendelse af færgernes betydning for disse dele af landet.
”Det er noget, vi arbejder på. Hvor stort og hvornår, det kan jeg ikke sige noget om. Men det er klart noget af det, der skal kigges på i forbindelse med finanslovsarbejdet,” siger Jacob Jensen til DR. Tiltaget var med i Venstres landdistriktsudspil fra april 2015, og den endelige udformning skal i de næste måneder findes med finansloven for 2016, hvilket Danmarks
Rederiforening bakker op om:
”Det er godt, at Venstre nu slår fast, at man i tråd med den afgåede SR-regering vil sænke prisen på færgebilletter til en række af de danske øer. Det var også en del af Venstres eget udspil om landdistrikter før valget, og på den måde tilgodeser man væksten på øerne.
Dermed er der en god sammenhæng mellem midlet og det politiske mål om at skabe økonomisk vækst i hele Danmark,” siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening med ansvar for færger.
Det politiske mål for Venstre i udspillet fra april og SR-regeringens eksplicitte mål i maj samme år var trafikal ligestilling. Det indebærer blandt andet, at prisen for at sejle med færgen til små øer og ø-kommuner i Danmark er lig prisen for at køre en tilsvarende strækning i bil på landevej. Her vil en indsats for at sænke billetpriserne være et skridt i rigtig retning.
”Mange af de her færger er allerede i dag på præcise udbudsvilkår eller kommunalt drevne, så det vil være beboere og besøgende, som får glæde af det politiske tiltag. Fra færgefartens side glæder vi os over, at man med beslutningen slår en tyk streg under, at færgerne er en afgørende del af den danske infrastruktur. Derfor bakker vi også fuldt op om tiltaget, som bringer os tættere på den politisk ønskede trafikale ligestilling, og som vil gøre det lettere at sætte gang i hjulene på de danske øer,” afslutter Jakob Ullegård.
Kilde: Rederiforeningen