Verdens første dual-fuel sandsuger får Wärtsilä-motorer
En ny generation ”Antigoon”-klasse sandsuger kaldet 'Scheldt River' får Wärtsilä-motorer som fremdriftssystem. Sandsugeren skal bygges af Royal IHC i Holland for den belgisk-baserede DEME-gruppe, og den bliver den første sandsuger, som er i stand til at bruge både LNG og konventionelle brændstoffer. Kontrakten med Wärtsilä blev underskrevet i juli.
”Miljømæssige hensyn er ekstremt vigtige for enhver nybygning i dag. Med muligheden for LNG-drift kan vi sætte nye standarder for minimering af skadelige udledninger. 'Scheldt River' kan nemt overholde alle lokale og internationale miljøregler. Wärtsiläs brændstor-know-how og især 34DF-motorserien gør vores koncept muligt,” siger Jan Gabriël, leder af DEME's ny- og ombygningsafdeling.
Det 104 meter lange skib vil have en hopper volume-kapacitet på ca. 8.000 kubikmeter. Skibet modtager fra Wärtsilä en 12-cylindret og en nicylindret Wärtsilä 34DF-motor, to controllable pitch-propellere og to transverse thrustere såvel som selskabets patenterede LNGPac gasforsynings- og opbevaringssystem.
Kilde: Wärtsilä