Elefanten i rummet til diskussion ved Danish Maritime Forum
DANISH MARITIME FORUM: Udfordringer og muligheder i shippingbranchen bliver lige nu diskuteret af 200 maritime notabiliteter i en stormombrust Terminal 1 på Københavns Nordhavn.
Spraglede sommerskjorter er byttet ud med jakkesæt i Københavns nye krydstogtsterminal. Godt 200 ledere eller meningsdannere i dansk og international shipping er lige nu bænket til fremtidsdiskussion om, hvor mulighederne og udfordringerne ligger for shippingindustrien.
For som Rederiforeningens direktør, Anne Steffensen, nævnte fra podiet, har branchens udfordringer ikke løst sig selv siden sidste debatrunde i København, og nye er kommet til.
Hele håndteringen af bådflygtninge i Middelhavet er ikke blevet løst, og på den kommercielle bane er lavere vækst i Asien og stagnation i tidligere vækstlande trådt ind som nye udfordringer.
Bedt om konkrete ideer
Derudover var der sikkert heller ikke mange, som for 12 måneder siden forudså, at olieprisen ville falde til et niveau, som man så for 30 år siden.
Med udgangspunkt i det udfordrende verdensbillede blev alle de fremmødte deltagere i Danish Maritime Forum bedt om at deltage aktivt i de næste 30 timers diskussioner og idéudveksling for sammen at komme frem til nogle konkrete ideer, som deltagerne vil gå tilbage og implementere i dagligdagen.
Hvad disse ideer bliver, står hen i det uvisse indtil afslutningen af Danish Maritime Forum torsdag eftermiddag, men som teaser til afslutningen blev alle deltagere bedt om at nedfælde deres umiddelbare ord på, hvad der trækker væksten ned i shipping.
Rive en elefant bag ryggen
For at få alle med valgte arrangementets fremtrædende vært, amerikanske Chris Luebkeman fra Global Foresight, at supplere de konstante tegninger af budskaber fra talerne på storskærmen i baggrunden med en aktiv leg for alle deltagere.
Høj som lav blev derfor bedt om at rive en elefant ud af et stykke papir, med hænderne på ryggen, for derefter at skrive det ord ned, som de personligt mente, var den største faktor, som trækker væksten i shipping ned.
De gode og dårlige papirafrivninger blev derefter indsamlet for at indgå i den ideudvikling og debat, som kommer til at foregå gennem de kommende mange timer.
Smedegaard skrev "returns"
Søfart spurgte en af de fremtrædende deltagere, om han ville afsløre, hvad han havde skrevet på sin papirelefant.
Hvad skrev du på din elefant?
”Returns,” sagde Nils Smedegaard Andersen, administrerende direktør i Mærsk-koncernen.
Hvorvidt afkast også er den faktor, som andre aktører ser som elefanten i rummet, står hen i det uvisse.
Silkerute og Afrika på agendaen
Danish Maritime Forum fortsætter efter elefant-legen med input om så forskellige emner som den nye silkevej med tog mellem Kina og Europa, maritim vækst i Afrika, forandringer i den globale forsyningskæde, forventninger til væksten i Kina og en række andre store maritime emner.
For som Rederiforeningens direktør, Anne Steffensen, nævnte fra podiet, har branchens udfordringer ikke løst sig selv siden sidste debatrunde i København, og nye er kommet til.
Hele håndteringen af bådflygtninge i Middelhavet er ikke blevet løst, og på den kommercielle bane er lavere vækst i Asien og stagnation i tidligere vækstlande trådt ind som nye udfordringer.
Bedt om konkrete ideer
Derudover var der sikkert heller ikke mange, som for 12 måneder siden forudså, at olieprisen ville falde til et niveau, som man så for 30 år siden.
Med udgangspunkt i det udfordrende verdensbillede blev alle de fremmødte deltagere i Danish Maritime Forum bedt om at deltage aktivt i de næste 30 timers diskussioner og idéudveksling for sammen at komme frem til nogle konkrete ideer, som deltagerne vil gå tilbage og implementere i dagligdagen.
Hvad disse ideer bliver, står hen i det uvisse indtil afslutningen af Danish Maritime Forum torsdag eftermiddag, men som teaser til afslutningen blev alle deltagere bedt om at nedfælde deres umiddelbare ord på, hvad der trækker væksten ned i shipping.
Rive en elefant bag ryggen
For at få alle med valgte arrangementets fremtrædende vært, amerikanske Chris Luebkeman fra Global Foresight, at supplere de konstante tegninger af budskaber fra talerne på storskærmen i baggrunden med en aktiv leg for alle deltagere.
Høj som lav blev derfor bedt om at rive en elefant ud af et stykke papir, med hænderne på ryggen, for derefter at skrive det ord ned, som de personligt mente, var den største faktor, som trækker væksten i shipping ned.
De gode og dårlige papirafrivninger blev derefter indsamlet for at indgå i den ideudvikling og debat, som kommer til at foregå gennem de kommende mange timer.
Smedegaard skrev "returns"
Søfart spurgte en af de fremtrædende deltagere, om han ville afsløre, hvad han havde skrevet på sin papirelefant.
Hvad skrev du på din elefant?
”Returns,” sagde Nils Smedegaard Andersen, administrerende direktør i Mærsk-koncernen.
Hvorvidt afkast også er den faktor, som andre aktører ser som elefanten i rummet, står hen i det uvisse.
Silkerute og Afrika på agendaen
Danish Maritime Forum fortsætter efter elefant-legen med input om så forskellige emner som den nye silkevej med tog mellem Kina og Europa, maritim vækst i Afrika, forandringer i den globale forsyningskæde, forventninger til væksten i Kina og en række andre store maritime emner.
Siden følger bemærkninger fra hans kongelige højhed Kronprins Frederik efterfulgt af input om scenarier for fremtidens maritime industri ved økonomen Dambisa Moyo og den tidligere BBC-vært Nik Gowing.
Torsdag fortsætter diskussionerne for at lede frem til en større idébank baseret på arbejdsgruppernes input og dermed identificere, hvad de næste skridt kan være for den maritime industri.
Torsdag fortsætter diskussionerne for at lede frem til en større idébank baseret på arbejdsgruppernes input og dermed identificere, hvad de næste skridt kan være for den maritime industri.