Forsvaret gav assistance til canadisk trawler i nød ved Grønland
Arktisk Kommando afsendte inspektionsfartøjet 'Knud Rasmussen' mod 'Saputi's position, så det kunne assistere og eskortere trawleren til Nuuk. Det skriver Forsvaret i en pressemeddelelse.
Samtidig iværksatte JRCC Halifax luftbåren assistance til 'Saputi, da besætningen havde oplyst, at trawlerens egen pumpekapacitet ikke var tilstrækkelig. Mandag den 22. februar om formiddagen modtog 'Saputi' fire lænsepumper via airdrop fra et canadisk C-130 transportfly.
Ved 14-tiden samme dag var inspektionsfartøjet 'Knud Rasmussen' fremme ved 'Saputi', hvor skibets indsatshold blev sat om bord for at tilse trawlerens skader. Havariudstyr samt lænsepumper fra 'Knud Rasmussen' blev efterfølgende overført til 'Saputi'.
Ingen risiko for forlis
'Saputi' fortsatte efterfølgende sin kurs mod Nuuk eskorteret af 'Knud Rasmussen'. Vurderingen var på daværende tidspunkt, at der ingen risiko var for forlis, da vejret i området var forholdsvis roligt.
Tirsdag den 23. februar ved 6-tiden modtog Arktisk Kommando melding fra 'Knud Rasmussen' om, at kraftige dønninger i området besværliggjorde arbejdet med at holde 'Saputi' flydende.
Som følge af denne melding besluttede Arktisk Kommando at flytte Air Greenlands SAR-helikopter fra Kangerlussuaq til Nuuk, så helikopteren ville være tættere på 'Saputi' og 'Knud Rasmussen', hvis der skulle blive brug for dens assistance. Dårligt vejr i Nuuk medførte dog, at helikopteren måtte omdirigeres til Maaniitsoq.
Kritisk men stabil
Godt en time senere meddelte 'Knud Rasmussen', at situationen om bord på 'Saputi' var kritisk men stabil, da pumperne ikke kunne lænse hurtigt nok. Besætningen på 'Saputi' var gået i gang med at kaste alt unødvendigt materiale over bord, og forberedte sig på en mulig evakuering.
Fire besætningsmedlemmer fra 'Saputi' blev evakueret med gummibåd til 'Knud Rasmussen', men under evakueringen blev gummibådens ene ponton beskadiget, hvilket betød, at gummibåden ikke længere kunne bruges til evakuering. Det dårlige vejr i området gjorde det desuden ikke muligt at sætte SAR-fartøjet fra 'Knud Rasmussen'.
Arktisk Kommando besluttede at sende Air Greenlands SAR-helikopter mod de to skibes position for at forestå en evakuering med hoist til 'Knud Rasmussen' af den del af besætningen, som ikke var involveret i lænsning og navigation af 'Saputi'.
Undervejs mod de to skibe måtte SAR-helikopteren stoppe sin mission, da der var fare for overisning. Helikopteren landede kort tid efter i Nuuk for at vente på bedre vejr. I stedet blev et canadisk transportfly indsat i området for at overvåge situationen.
Lav kraft mod Nuuk
'Saputi' ledsaget af 'Knud Rasmussen' fortsatte kursen mod Nuuk, dog med lav kraft for at minimere risikoen for indtag af vand og dermed yderligere krængninger af skibet.
Efter utallige timers ihærdigt og godt sømandskab fra besætningen på 'Knud Rasmussen' samt et godt samarbejde med besætning på 'Saputi' lykkedes det tirsdag den 23. februar ved 20-tiden at få 'Saputi' sikkert til kaj i Nuuk. Det sidste stykke sejlads indenskærs blev de to skibe ledsaget af kutteren 'Sisak' fra Grønlands Politi.
Besætningen om bord på 'Knud Rasmussen' er trods den langvarige indsættelse på næsten 48 timer og den til tider kritiske situation om bord på 'Saputi' ved godt mod. 'Knud Rasmussen' forventes at ligge i havn i Nuuk i de kommende dage, inden den vil fortsætte sin sejlads i det grønlandske farvand.
Pressemeddelelsen afslutter med, at der fra Arktisk Kommando skal lyde et WELL DONE til besætningen på 'Knud Rasmussen' samt en tak for støtten og samarbejdet med JRCC Halifax, det canadiske flyvevåben, Air Greenland samt Grønlands Politi.