Mærsk fastholder forventningerne om stor tilbagegang
Det er fortsat konklusionen på et kig i krystalkuglen hos konglomeratet, skriver Mærsk-gruppen i onsdagens regnskab for første kvartal.
Formuleringen om "væsentlig" tilbagegang i gruppens underliggende nettoresultat, når man ser bort fra frasalg og særlige nedskrivninger, er uændret fra årsregnskabet i februar. I 2015 tjente Mærsk 3,1 mia. dollars på den post.
Til sammenligning venter analytikerne en samlet Mærsk-indtjening på 1,5 mia. dollars efter skat i 2016, viser estimater indsamlet af Ritzau Estimates.
For A.P. Møller - Mærsks flagskibsdivision, containerrederiet Maersk Line, spås det fortsat, at resultatet i 2016 bliver "væsentligt under" 2015 på grund af det store fald i fragtraterne og fortsat lav vækst i efterspørgslen. I 2015 tjente rederiet 1,3 mia. dollars underliggende.
Maersk Oil tror nu, at 2016 vil give et break even-resultat, hvis olieprisen holder sig omkring 40-45 dollars per tønde.
Tidligere forventede oliedivisionen at få et "underliggende underskud" i år, som dog kunne blive til et nulresultat, hvis olieprisen steg til 45 til 55.
2016-prognosen er baseret på en højere spådom om en daglig gennemsnitsproduktion på 320-330.000 tønder olie og gas mod tidligere 315.000. Til gengæld skrues der igen ned for efterforskningsomkostningerne, som ventes lavere end sidste år.
I Mærsks havnedivision, APM Terminals, venter man til gengæld nu et lavere 2016-resultat end sidste år, hvor havneforretningen tjente 626 mio. dollars underliggende. Tidligere var forventningen et resultat i samme niveau.
I Maersk Drilling, der ejer og driver borerigge, forventes der fortsat "væsentligt lavere" indtjening end i 2015, hvor overskuddet lød på 732 mio. dollars, på grund af lavere dagsrater og flere ledige rigge.
Mærsk-gruppens "femte ben", APM Shipping Services, spår også fortsat et "væsentligt lavere" resultat i år. Sidste år leverede divisionen, der tæller Maersk Tankers, Maersk Supply Service, Damco og Svitzer, et fælles underliggende overskud på 404 mio. dollars.