Scandlines fokuserede forretningen og investerede massivt i fremtiden gennem 2015
FÆRGER: Et stadigt mere trimmet Scandlines præsterer godt og har investeret næsten to mia. kroner de sidste to år – størstedelen er blevet anvendt på Fayard.
Scandlines fokuserede forretningen på de dansk-tyske ruter og investerede betydeligt i fremtidssikringen af koncernens færgedrift samt i catering- og retail-aktiviteterne i 2015. Indsatsen for at styrke Gedser-Rostock-ruten viste resultater, og Scandlines overførte det højeste antal passagerer i fem år og skabte stærke økonomiske resultater. Det er sådan, Scandlines i dag opsummerer 2015 i en netop udsendt regnskabsmeddelelse.
Scandlines’ omsætning steg med 3,5 procent til 460 mio. euro i 2015 mod 445 mio. euro året før. Samtidigt overførte Scandlines det højeste antal passagerer i fem år. Rederiets færger transporterede 7,6 mio. passagerer, 1,8 mio. biler og 0,5 mio. fragtenheder i 2015.
Fremgangen var drevet af en særligt stærk udvikling på Gedser-Rostock-ruten, som øgede antallet af transporterede biler med 9,6 procent og antallet af passagerer med 6,3 procent i løbet af året. Rødby-Puttgarden-ruten oplevede et mindre fald på 0,1 procent i antallet af transporterede biler samt en moderat vækst i antallet af passagerer på 2,2 procent.
'Prinsesse Benedikte's uheld i Gdansk
Udviklingen skyldtes ifølge Scandlines driftsmæssige udfordringer, hvor kapaciteten var reduceret med 25 procent i højsæsonen grundet skader på færgen 'Prinsesse Benedikte' under et planlagt værftsophold. Fragtvolumen steg med i alt 6,2 procent, og Scandlines’ catering- og retail-salg inklusive BorderShop-aktiviteter viste fortsat stærke resultater som følge af væsentlige investeringer i de senere år.
Scandlines forbedrede driftsresultatet før afskrivninger og særlige poster (Ebitda) med 6,3 procent til 170 mio. euro mod 160 mio. euro i 2014, svarende til en overskudsgrad på 37 procent. Den positive udvikling var primært drevet af trafikvæksten på Gedser-Rostock-ruten, reducerede omkostninger og optimering af driften.
“Vi fortsatte den positive udvikling i 2015 og indfriede vores forventninger for året. Indsatsen for at styrke Gedser-Rostock-ruten viste gode resultater, og det bekræfter perspektivet i at etablere ruten som en effektiv, pålidelig og konkurrencedygtig korridor gennem Central- og Østeuropa,” siger Scandlines’ CEO, Søren Poulsgaard Jensen, og fortsætter:
”Selvom vi stødte på udfordringer med at færdiggøre vores to nye hybridfærger til Gedser-Rostock og måtte drive Rødby-Puttgarden med en kapacitetsreduktion på 25 procent i flere måneder, øgede vi både omsætning og indtjening i løbet af året og transporterede det højeste antal passagerer i fem år.”
Store beløb brugt på Fayard
Scandlines fortsatte indsatsen for at skabe en mere fokuseret og konkurrencedygtig forretning i 2015. Det er blandt andet sket ved at sælge Helsingør-Helsingborg-ruten i januar, ved at strømline gruppens administrative struktur gennem flytning af det tyske hovedkontor fra Warnemünde til Hamborg, samt ved at konsolidere driftsmæssige funktioner i havnene i Rostock og Puttgarden.
Samtidig investerede Scandlines 136 mio. euro oven i 122 mio. euro året før i Fayards færdiggørelse af to nye hybridfærger, som ventes sat i drift på Gedser-Rostock i 2016. I løbet af 2015 forfulgte Scandlines fortsat den langsigtede ambition om at sikre emissionsfri færgedrift på Rødby-Puttgarden, og der blev skabt fremskridt, da koncernens hybridsystem blev kombineret med closed loop-scrubbere, så Scandlines overholder de nye svovlkrav, som trådte i kraft 1. januar 2015.
“Vi har fokuseret vores forretning på de dansk-tyske ruter kombineret med et stærkt catering- og retail-tilbud. Derudover har vi investeret kraftigt i en bæredygtig og langsigtet forretningsmodel, mens vi samtidig har reduceret vores gæld for at styrke vores konkurrenceevne. Dette understreger, at vi har tillid til, at vores strategi om at udbygge Gedser-Rostock-ruten og fortsætte driften på Rødby-Puttgarden vil skabe stærke resultater, uanset om en fast Femern-forbindelse engang måtte blive en realitet eller ej,” slutter Søren Poulsgaard Jensen.
Scandlines forventer et mindre samlet fald i de økonomiske resultater i 2016 som følge af væsentlige charter-omkostninger for de to nye skibe, der skal i drift på Gedser-Rostock-ruten.
Scandlines’ omsætning steg med 3,5 procent til 460 mio. euro i 2015 mod 445 mio. euro året før. Samtidigt overførte Scandlines det højeste antal passagerer i fem år. Rederiets færger transporterede 7,6 mio. passagerer, 1,8 mio. biler og 0,5 mio. fragtenheder i 2015.
Fremgangen var drevet af en særligt stærk udvikling på Gedser-Rostock-ruten, som øgede antallet af transporterede biler med 9,6 procent og antallet af passagerer med 6,3 procent i løbet af året. Rødby-Puttgarden-ruten oplevede et mindre fald på 0,1 procent i antallet af transporterede biler samt en moderat vækst i antallet af passagerer på 2,2 procent.
'Prinsesse Benedikte's uheld i Gdansk
Udviklingen skyldtes ifølge Scandlines driftsmæssige udfordringer, hvor kapaciteten var reduceret med 25 procent i højsæsonen grundet skader på færgen 'Prinsesse Benedikte' under et planlagt værftsophold. Fragtvolumen steg med i alt 6,2 procent, og Scandlines’ catering- og retail-salg inklusive BorderShop-aktiviteter viste fortsat stærke resultater som følge af væsentlige investeringer i de senere år.
Scandlines forbedrede driftsresultatet før afskrivninger og særlige poster (Ebitda) med 6,3 procent til 170 mio. euro mod 160 mio. euro i 2014, svarende til en overskudsgrad på 37 procent. Den positive udvikling var primært drevet af trafikvæksten på Gedser-Rostock-ruten, reducerede omkostninger og optimering af driften.
“Vi fortsatte den positive udvikling i 2015 og indfriede vores forventninger for året. Indsatsen for at styrke Gedser-Rostock-ruten viste gode resultater, og det bekræfter perspektivet i at etablere ruten som en effektiv, pålidelig og konkurrencedygtig korridor gennem Central- og Østeuropa,” siger Scandlines’ CEO, Søren Poulsgaard Jensen, og fortsætter:
”Selvom vi stødte på udfordringer med at færdiggøre vores to nye hybridfærger til Gedser-Rostock og måtte drive Rødby-Puttgarden med en kapacitetsreduktion på 25 procent i flere måneder, øgede vi både omsætning og indtjening i løbet af året og transporterede det højeste antal passagerer i fem år.”
Store beløb brugt på Fayard
Scandlines fortsatte indsatsen for at skabe en mere fokuseret og konkurrencedygtig forretning i 2015. Det er blandt andet sket ved at sælge Helsingør-Helsingborg-ruten i januar, ved at strømline gruppens administrative struktur gennem flytning af det tyske hovedkontor fra Warnemünde til Hamborg, samt ved at konsolidere driftsmæssige funktioner i havnene i Rostock og Puttgarden.
Samtidig investerede Scandlines 136 mio. euro oven i 122 mio. euro året før i Fayards færdiggørelse af to nye hybridfærger, som ventes sat i drift på Gedser-Rostock i 2016. I løbet af 2015 forfulgte Scandlines fortsat den langsigtede ambition om at sikre emissionsfri færgedrift på Rødby-Puttgarden, og der blev skabt fremskridt, da koncernens hybridsystem blev kombineret med closed loop-scrubbere, så Scandlines overholder de nye svovlkrav, som trådte i kraft 1. januar 2015.
“Vi har fokuseret vores forretning på de dansk-tyske ruter kombineret med et stærkt catering- og retail-tilbud. Derudover har vi investeret kraftigt i en bæredygtig og langsigtet forretningsmodel, mens vi samtidig har reduceret vores gæld for at styrke vores konkurrenceevne. Dette understreger, at vi har tillid til, at vores strategi om at udbygge Gedser-Rostock-ruten og fortsætte driften på Rødby-Puttgarden vil skabe stærke resultater, uanset om en fast Femern-forbindelse engang måtte blive en realitet eller ej,” slutter Søren Poulsgaard Jensen.
Scandlines forventer et mindre samlet fald i de økonomiske resultater i 2016 som følge af væsentlige charter-omkostninger for de to nye skibe, der skal i drift på Gedser-Rostock-ruten.
Scandlines |
||
I mio. euro |
2015 |
2014 |
Omsætning |
460 |
445 |
Driftsresultat |
170 |
160 |
Resultat efter skat |
108 |
60 |
Læs også: