23948sdkhjf

UNESCO-farvand får grøn speedbåd: Tysk rederi lancerer fuldt elektrificeret ø-færge

Opladet med elektricitet fra solpaneler på land vil Norden-Frisias nye katamaran være Tysklands første fuldt elektriske færge

Reederei Norden-Frisia har afholdt en navngivningsceremoni for en fuldt elektrisk katamaranfærge, 'Frisia E-1', bygget efter et Damen Fast Ferry 3209 "electric-design". 

Opladet med elektricitet fra solpaneler på land vil fartøjet være Tysklands første fuldt elektriske færge, der leverer en CO2-neutral service.

Det skriver Ship & Offshore. 

Fartøjet vil blive indsat på en rute mellem Norddeich og øen Norderney på den østfrisiske kyst – en service, der stiller visse krav, da Vadehavets lave vand betyder, at færgens dybgang er begrænset til 1,2 meter.

Samtidig er Vadehavet et Unesco-verdensarvssted med strenge krav til maritime operationer, blandt andet om lave hastigheder.

På trods af det vil Damen-fartøjet halvere de nuværende sejltider til 30 minutter på overfarterne med op til 150 passagerer. Skibet vil derefter blive genopladet under passagerdrift på 28 minutter.

- Efter at have været involveret i dette projekt fra begyndelsen, er det en fornøjelse at være her i dag for at overvære navngivningen af '​​Frisia E-I' - som er en milepæl for driften af ​​den første fuldt elektriske katamaranfærge i tysk farvand, sagde Damens salgschef for Tyskland, Joschka Böddeling.

Reederei Norden-Frisia har ambitiøse bæredygtighedsmål. Ud over den nye el-færge har selskabet etableret og en elbil- og cykeludlejningsservice for kunderne. Rederiet har også installeret vindmøller og solpaneler på parkeringspladserne, så passagerer kan lade deres biler op med vedvarende el under deres besøg på de frisiske øer.

- Med E-Kat vil vi reducere rejsetiden mellem Norddeich og Norderney. Brændstofforbruget vil blive næsten halveret, samtidig med at det ikke genererer CO2-udledning, siger Michael Garrelts, teknisk inspektør hos AG Reederei Norden-Frisia i en pressemeddelelse

Rejsetiden til Norderney med den elektriske katamaran vil være på kun 30 minutter. Hjemvendt til Norddeich vil batteriet blive genopladet på cirka 28 minutter, så færgen kan tage turen til øen Norderney op til otte gange om dagen.

Specifikationer 

  • Længde: 32,3 m
  • Skrogmateriale: Aluminium
  • Skrogform: Katamaran for mind vind- og fremdrivningsmodstand
  • Udkast: 1,2 meter (uden trim ved fuld last)
  • Antal passagerer: 150
  • Rejsetid til Norderney (11 km): 30 min.
  • Propeller: To propeller drevet af elektriske motorer (600 kW hver) og to elektriske bovpropeller (75 kW hver)
  • Hastighed: max. 19 knob
  • Nyttelast: 11.250 kg

Kilde: Reederei-Frisia

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.504