Aarhus markerer debut på nye Gemini-ruter

Det er intet særsyn, at et containerskib anløber Aarhus. Langt fra.
Alligevel er denne tirsdag en særlig dag for Mærsk og Aarhus Havn.
I dag lyder startskuddet nemlig for Aarhus' rolle i det nye Gemini-netværk, der er etableret mellem Hapag-Lloyd og Mærsk.
Der er tale om containerskibet 'Valencia Express', der med sin tur fra Wilhelmshaven til Aarhus markerer åbningen af to nye ruter mellem Tyskland og Aarhus.
Får Aarhus' vedkommende betyder det nye transportnetværk, at de store Tripple-E skibe snart har stævnet ud af Aarhus for sidste gang til fordel for mindre feederskibe, der kommer fra Bremerhaven og Wilhelmshaven.
I næste uge gælder det metanolskibet 'Laura Mærsk,' der vil markere åbningen af den anden Gemini-rute til Aarhus - nemlig den mellem Bremerhaven og Aarhus.
- Det er utrolig positivt, at vi nu både kan byde velkommen til ruten, som Mærsk og Hapag-Lloyd samarbejder om, og til Laura Mærsk. Det er to nye ruter, der giver dansk erhvervsliv flere forbindelser til resten af verden og dermed flere muligheder, lyder det fra Thomas Haber Borch, der er CEO i Port of Aarhus.
- Det er til gavn for os alle. Jeg ser frem til samarbejdet med rederierne og APM Terminals om at sikre de bedste betingelser for de nye ruter, tilføjer han.
Også i Mærsk har man set frem til dagen og det nye rutekoncept til og fra Aarhus.
- Vi ser frem til at kunne servicere vores kunder med to nye ruter. De nye services til og fra Aarhus vil gavne byens og regionens erhvervsliv ved at skabe bedre adgang til globale markeder samt øge fleksibiliteten, hastigheden og forudsigeligheden i forsyningskæderne, siger Birna Odefors, der er områdedirektør for Mærsk i Norden.
Mærsk og Hapag-Lloyds Gemini-samarbejde
- Mærsk og konkurrenten Hapag-Lloyd har indledt et operationelt samarbejde, Gemini Cooperation
- Mærsk bidrager med 60 pct. og Hapag-Lloyd med 40 pct. af skibene til netværkets kapacitet på 3,4 mio. tyvefodscontainerenheder (TEU)
- De to rederier har sat et mål om 90 pct. punktlighed, når Gemini netværket er fuldt indfaset
- Parterne vil sammen operere syv globale hovedlinjer
- De syv hovedlinjer suppleres med et globalt netværk af 26 regionale feeder-services fra egne eller kontrollerede containerterminaler i netværkets omlastnings-hubs
- Samarbejdet blev annonceret 17. januar 2024 og trådte i kraft 1. februar 2025
Kilde: Mærsk
Færre stop, mere præcision
Det var 1.februar i år, at Mærsk indledte rederiets nye container-alliance med tyske Hapag-Lloyd.
Pointen med netværket er, at der skal være færre stop undervejs for at skære kraftigt ned på forsinkelser på skibenes anløb.
Netværket bygger på 26 globale hovedruter. De direkte linjer suppleres med et netværk af "dedikerede shuttles", som udgår fra de terminaler og hubs, som rederierne kontrollerer eller ejer.
De helt store skibe skal altså have kortere distancer, og godset skal lastes om til mindre skibe, der skal servicere hubs og terminaler i netværket.
Og det er altså de hubs, som Mærsk og APMT har investeret massivt i for at få netværket til at have den ønskede effekt.
- Sat lidt på spidsen skal en container stå 30 minutter på jorden, før den lastes om. Vores hubs skal være en lige så stor del af netværket, som et skib er. Eneste forskel er, at hubben ligger stille, lød det fra Lars Mikael Jensen, chef for APM Terminals’ hubs.
Som led i Mærsk nye alliance, har rederiet forladt alliancen med MSC, og Hapag-Lloyd har forladt sin ONE-alliance med bl.a. japanske NYK, som den tyske gigant har samarbejdet med i årtier.
Det nye netværk betyder, at Mærsk sløjfer sine direkte containerruter fra Asien til både Aarhus Havn, Gøteborg Havn og Gdansk.
Læs også:
Efter milliardinvestering - nu kan Mærsk håndtere 30 pct. flere containere
Vil Mærsk fragte færre containere til Aarhus? Havnedirektør tager nyt rutekoncept med ophøjet ro
Shipping-giganter smeder guldæg: Tæt på 90 procents punktlighed
Nyt netværk: Sådan vil Mærsk ramme 90 pct. rettidighed