23948sdkhjf

Dykkere finder granater i Københavns Havn

Marinarkæologer er i disse uger i vandet for at lede efter kulturhistoriske genstande i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej. Forleden fandt de dog noget langt mere sprængfarligt

Hvad der skulle vise sig at være to mortergranater åbenbarede sig på havbunden ved Prøvestenen, da dykkere fra Vikingeskibsmuseet forleden var i vandet for at lede efter kulturhistoriske objekter.

Dykkerne er i løbet af marts og april i vandet langs Amagers østkyst, hvor de undersøger mulige levn og kulturhistoriske objekter fra fortiden, og det var i forbindelse med det arbejde, at de to bomber blev fundet.

Marinarkæologerne fra Vikingeskibsmuseet noterede sig koordinaterne og kontaktede med det samme både politiet Søværnets Dykkertjeneste, der er Forsvarets specialtjeneste indenfor maritim ammunitionsrydning.

- Arkæologerne var hurtigt overbeviste om, at det ikke var et kulturhistorisk objekt, men snarere ammunition, som muligvis stammer fra 2. Verdenskrig. Derfor tog vi hurtigt kontakt til både politiet og søværnet, som bjærgede dem senere på dagen, siger Andreas Kallmeyer Bloch, museumsinspektør hos Vikingeskibsmuseet.

Søværnets Dykkertjeneste oplyser, at der var tale om to mortergranater, som senere samme dag blev detoneret under forsvarlige forhold.

143 genstande under lup

Miljøkonsekvensvurdering af Østlig Ringvej Undersøgelsen indgår i den miljøkonsekvensvurdering som Sund & Bælt i disse år gennemfører af Østlig Ringvej, der er en tunnel ud for Amagers østkyst, som kan forbinde Nordhavn i nord med Øresundsmotorvejen i syd. 

I alt skal dykkerne undersøge 143 forskellige genstande og områder, geofysiske undersøgelser og en gennemgang af forskellige arkiver har vist, at der kan være kulturhistoriske objekter.

I første omgang blev området undersøgt ved hjælp af scanninger og sonar, og på den måde fandt man i første omgang frem til 244 objekter, der skulle undersøges nærmere. 

Fakta: Hvorfor er det Vikingeskibsmuseet, der undersøger?

  •  Den danske havbund opdelt i en række arkæologiske ansvarsområder. Vikingeskibsmuseet er ansvarlig for undervandarkæologien i de østlige, danske farvande omkring Sjælland, Lolland, Falster, Møn og Bornholm.
  • Vikingeskibsmuseet er dermed ansvarlig for de marinarkæologiske undersøgelser langs Amagers østkyst i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej.

Disse er blevet set nærmere på ved hjælp af en undervandsdrone, og på den måde var det i første omgang muligt for museet at skære listen ned til de 143 genstande, der nu undersøges manuelt.

- Teknologien er efterhånden blevet så god, at vi hurtigt kan få et overblik over havbunden, men på scanningerne kan vi ikke se, om der fx er tale om en bundgarnspæl eller en skibsside, siger Andreas Kallmeyer Bloch.

Flere vrag i vandet Det største søslag i Danmarkshistorien, Slaget på Reden, blev netop udkæmpet i farvandet omkring København i 1801, og derfor er der gennem årene fundet flere historiske skibsvrag langs Amagers østkyst.

- Området har en særlig arkæologisk opmærksomhed, fordi linjeføringen for den mulige tunnel er placeret, hvor danske skibe var lagt op som blokskibe for at forsvare sig under Slaget på Reden. Derudover har der i middelalderen været meget sejlads til og fra København, siger Andreas Kallmeyer Bloch.

For Sund & Bælt handler de marinarkæologiske undersøgelser om at skabe sig et overblik over det historiske område, så man har de bedste forudsætninger for at træffe en veloplyst beslutning om projektet og tilrettelægge det eventuelt videre arbejde med en Østlig Ringvej.

- Vi ved, at projektområdet for Østlig Ringvej er et område, hvor der er en stor sandsynlighed for, at der gemmer sig fund af arkæologisk interesse. Derfor har vi valgt at lave en grundig undersøgelse nu, så vi har det bedste overblik og de bedste forudsætninger for at levere et oplyst beslutningsgrundlag og tage højde for fund i en eventuel anlægsfase, siger Christina Berlin Hovmand, Miljø- og Myndighedsdirektør i Sund & Bælt.

Miljøkonsekvensvurderingen forventes færdig i løbet af 2026, hvorefter det er op til Folketinget at beslutte, om den skal anlægges.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.123