23948sdkhjf

Otte skibe mere på vej: Svitzer blåstempler ny slæbebåd

Slæbebådsrederiet præsenterer testresultater, der ifølge selskabet selv bekræfter den nye skibstypes effektivitet og sikkerhed

Havnene rundt om i verden bliver mere og mere trængte i takt med at skibene bliver større. Kombinér det med klimakrisen og ekstreme vejrforhold, og så har du den cocktail, der har fået Svitzer til at tænke i nye baner.

Det arbejde har udmøntet sig i den nye TRAnsverse Tug-model, som rederiets fremtidige slæbebåde bygger på og som har til formål at forbedre både manøvrering og sikkerheden ombord. Og den mission er lykkedes. 

Det siger driftsdirektør i Svitzer Kasper Karlsen i anledning af selskabets nye rapport, der dokumenterer, at rederiets nye slæbebådstype faktisk er så stor en gamechanger, som selskabet har hævdet siden offentliggørelsen for over tre år siden.

Samtidig kan selskabet fortælle, at der er flere slæbebåde af den nye type på vej - også selvom investeringen er stor.

Lodserne siger om skibet, at "det er helt fantastisk, nu skal vi bare bruge 11 mere" Kasper Karlsen, driftsdirektør i Svitzer

Nye manøvrer

TRAnsverse Tug adskiller sig fra Svitzers traditionelle slæbebåde ved at have to azimut-propeller, en i hver ende af skroget. Det giver skibet muligheden for at sejle sidelæns uden at miste effekt eller stabilitet. 

Faktisk hævder Svitzer, at den nye skibstype kan levere mindst 15 pct. mere energieffektivitet og op til 50 pct. mere effekt sammenlignet med de ældre ASD-slæbebåde. 

- Vi er tilfredse med tallene fra vores tests, men vi regner selvfølgelig med at forbedre dem i de kommende år, siger Kasper Karlsen om den nye model, der både kan produceres med en hybridmotor (batteri-metanol) eller med en mere traditionel dieselmotor.

Det tager mange år at udskifte flåden, det kommer til at ske løbende Kasper Karlsen, driftsdirektør i Svitzer

Udover effektivitet giver TRAnsverse Tug også nye muligheder, når det kommer til konkrete sejladsteknikker. De to propeller giver nemlig mulighed for nye manøvrer. Eksempelvis kan man med det nye skib skubbe et containerskib sidelæns, mens slæbebåden ligger parallelt. 

Og de nye muligheder vækker ifølge Kasper Karlsen stor begejstring hos de folk, der rent faktisk sejler slæbebådene i Amsterdam, hvor der allerede er indsat en TRAnsverse Tug-model ved navn 'Svitzer Taurus'.

- Lodserne siger om skibet, at "det er helt fantastisk, nu skal vi bare bruge 11 mere", siger driftsdirektøren og griner.

Lange udsigter

For netop dét er den store udfordring for Svitzer: Volumen. 

Teknologien er der jo, men investeringen i mange skibe af en helt ny type er stor. Derfor kommer udskiftningen heller ikke til at ske over natten, forklarer direktøren.

- Det tager mange år at udskifte flåden, det kommer til at ske løbende. Vi har brugt meget tid og mange ressourcer allerede, sagde han uden at komme nærmere ind på præcise beløb.

I øjeblikket er der otte nye TRAnsverse Tugs på vej, hvoraf fire bygges i Kina. Selvom modellen er mere eller mindre standardiseret, produceres den i flere forskellige størrelser.

Skibet i Amsterdam er med sine 26 meter det mindste, mens det største på 35 meter kommer til at sejle i Göteborg i Sverige. Derudover er to andre skibe i sea-trials, før de skal ankomme til Newcastle i Australien inden længe. 

Ifølge direktøren kigger Svitzer i øjeblikket ind i flere bestillinger af den nye skibstype, gerne i år allerede. Hvor mange og hvor hurtigt de skal leveres, oplyser han ikke. De nye slæbebåde har en forventet levetid på mindst 25 år, hvor batteriet ifølge Svitzer alt efter forbrug ikke behøver en udskiftning undervejs.

TRAnsverse Tug er udviklet i samarbejde med designhuset Robert Allan Ltd., der har hovedsæde i Vancouver, Canada.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062