Mærsk-bestyrelsesformand under pres: Lever ikke op til strategiske mål
Mærsk har ikke levet op til sine strategiske mål fra 2016, da det daværende shipping- og oliekonglomerat skulle omdannes til en integreret transport- og logistikkoncern. Her skulle kunderne kunne vælge mellem en bred vifte af ydelser, herunder containerfragt, luftfragt, landtransport og lagerstyring.
Det har sat bestyrelsesformand Robert Uggla under pres.
Det skriver Børsen.
For mange investorer sidder tilbage med en blandet fornemmelse over den strategi, som Mærsk har forfulgt, hvor koncernen siden 2016 har investeret 57 milliarder kroner i opkøb af logistikvirksomheder, senest Grindrod Intermodal Group i 2023.
- Som tallene viser, har Mærsks performance været ringe, og investorerne er med rette utålmodige efter resultater, har shippinganalytikeren Tan Hua Loo, som er stifter af analysehuset Linerlytica, skrevet i en mail til Børsen.
I 2018 satte Mærsks tidligere topchef Søren Skou sig som mål at balancere indtjeningen mellem forretningen til søs og på land på fem år. Allerede i 2019 blev målet justeret til et “mere balanceret driftsresultat”, og senere satte ledelsen sig et nyt mål om organisk vækst i logistikforretningen på mindst 10 pct. årligt og en driftsmargin på 6 pct.
På sidste års generalforsamling var logistikforretningen også i fokus, hvor bestyrelsesformand Robert Mærsk Uggla kommenterede de skuffende resultater. Mærsk holder generalforsamling tirsdag klokken 15:00.