Løftet pegefinger: Rederibranchens miljøsyndere har alt for let spil

På trods af strengere lovgivning forurener skibe stadig Europas havmiljø.
Det slår de uafhængige revisorer fra Den Europæiske Revisionsret fast på et pressemøde tirsdag.
Ifølge Nikolaos Milionis, som er medlem af revisionsretten, betyder niveauet af forurening, at EU ikke vil kunne nå sit mål for vandforurening. Det er EU's ambition at have nul vandforurening i 2030.
- Skibes forurening til søs er fortsat et stort problem. På trods af en række forbedringer i de seneste år er EU's tiltag ikke rigtig i stand til at ændre kursen, siger Milionis.
Revisorerne kritiserer blandt andet, at landene ikke straffer forurenerne nok.
- Det anslås, at over tre fjerdedele af de europæiske have har et forureningsproblem, tilføjer han.
Ifølge revisionsretten skyldes det blandt andet, at landene ikke bruger de værktøjer, som EU stiller til rådighed.
Det gælder blandt andet satellittjenesten CleanSeaNet. Det er en overvågningstjeneste, som kan varsle om blandt andet olieudslip.
Under halvdelen
Ifølge revisorerne reagerede landene på under halvdelen af varslingerne.
Den Europæiske Revisionsret har også undersøgt, i hvor mange tilfælde lande kunne bekræfte forureningen efter varsling.
Det europæiske gennemsnit ligger på syv procent.
Danmark bekræftede forureningen i 30 procent af tilfældene. Ifølge Kristian Sniter, som er medlem af Den Europæiske Revisionsret, er Danmark dermed et godt forbillede.
- Danmark hører med til de lande, der bekræfter flest tilfælde. Det er gode nyheder både for Danmark og for os, siger han til pressemødet.
Også Danmark ligger lavt
Revisorernes kritik lyder også, at myndighederne ikke undersøger de skibe, der sejler ind i havnene.
Siden 2022 har EU-lande forpligtet sig til at undersøge 15 procent af de skibe, der anløber i havnene.
Landene skal blandt andet kontrollere, at skibene overholder reglerne om affaldshåndtering.
I Danmark blev der i 2023 undersøgt 3,4 procent af skibe, der kommer i havn. Dermed ligger Danmark under målsætningen.
- På det område skal Danmark gøre mere. Det er meget vigtigt, at skibene bliver undersøgt, når de kommer i havn, siger Kristian Sniter på pressemødet.