23948sdkhjf

Nyt Mærsk-netværk "balancerer på en knivsæg"

Containergiganten Mærsks nye Gemini-strategi balancerer på en knivsæg mellem succes og fiasko, mener shippingeksperten Peter Sand fra Xeneta

Mærsk står over for et afgørende øjeblik med lanceringen af sit nye Gemini-rutenetværk i samarbejde med tyske Hapag-Lloyd. 

Torsdag sagde topchef Vincent Clerc, at containergiganten regner med at spare flere milliarder kroner på bundlinjen ved at gribe containershipping fundamentalt anderledes an, end industrien og Mærsk selv har det gjort i årevis. 

Mærsk har altid har gået op i rettidighed. Det store spørgsmål bliver, om kunderne vil betale for den Peter Sand, chefanalytiker Xeneta

Det store spørgsmål er, om besparelserne kan nås og om vil kunderne betale for den markant større pålidelighed på 90 pct. af alle skibsanløb, som Mærsk har stillet kunderne i udsigt. 

En radikal ændring

Gemini-konceptet baserer sig på at drive containerrederiet med færre anløb til netværkets hovedhavne, hvor feederskibe sørger for at bringe containerne frem til deres slutdestinationer. 

For eksempel omstrukturerer Mærsk hovedruten AE10 fra Kina til Bremerhaven fra syv havneanløb til kun tre stop.  

Den tilgang er en radikal ændring, som indebærer både risici og muligheder, vurderer chefanalytiker Peter Sand fra analysehuset Xeneta.

Når man som Mærsk driver linjefart er der en stor portion faste omkostninger, som skal dækkes og barberes mest muligt ned.

- Så hvis Mærsk kan skære 250 mio. dollar af omkostningerne i 2025 og 500 mio. dollar årligt fra 2026, er det en betydelig permanent reduktion, som kan hjælpe med at holde skindet på næsen, når containerskibene er tilbage i Det Røde Hav og raterne måske bliver tabsgivende for konkurrenterne, siger analytikeren. 

Lover 90 procents rettidighed

Mærsk og Hapag-Lloyd er overbevist om, at Gemini-netværket ikke kun vil være billigere at drive men også vil betyde færre flaskehalse og forsinkelser. 

Mærsk har foreløbig brugt omkring tre mia. dollars i netværket med udvidelser af netværkets nøgleterminaler til håndtering af større godsmængder i spidsbelastninger. I Tanjung Pelepas, Malaysia, som er en af Gemini-netværkets knudepunkter er der f.eks. indkøbt 48 eldrevne RTG-kraner (rubber-tyred gantries, red.) og 11 nye kajkraner. 

De to nye partnere Mærsk og Hapag-Lloyd har lovet kunderne, at de efter en indkøringsperiode kan levere ni ud af ti containere til tiden. En rettidighed på 90 pct. er uhørt højt set i forhold til, at kun 50 pct. af de ti største rederiers skibe i dag ankommer til tiden. 

Med Gemini-netværket har kunderne nu et alternativ, som de kan vælge at prøve af, og dermed belønne Mærsk med mere forretning Peter Sand, chefanalytiker Xeneta

Isoleret set har Mærsk længe været konkurrenterne overlegen med industriens højeste rettidighed på omkring 65 pct. 

- Mærsk har altid har gået op i rettidighed, hvor mange af konkurrenterne ikke har prioriteret det. Det store spørgsmål bliver, om kunderne vil betale for det. Det vil de måske nok efter en årrække med chok efter chok i de globale forsyningskæder, siger Peter Sand.

Ifølge shippinganalytikeren har fragtkunderne lige nu spændende muligheder i flere af de største containerrederiers nye alliancer, som kan ændre dynamikken i hele industrien.

- Mærsks og Hapag-Lloyds Gemini-samarbejde er en stor nyskabelse, som kunderne kan vælge at teste op imod deres specifikke behov, hvad enten det er pålidelighed eller en anderledes logistikmodel, vurderer chefanalytikeren. 

Balance mellem pris og pålidelighed

- Tiden vil vise, om Mærsks Gemini-koncept vil være mere effektiv end konkurrenternes på lang sigt, siger Peter Sand.

For udgangspunktet for fragtkunderne er fortsat, at de ikke vil betale mere for rettidighed. De forventer at få deres varer til aftalt tid uden merbetaling. Selvom rederierne samlet set kun leverer det hver anden gang. 

- Men med Gemini-netværket har kunderne nu fået et klart alternativ, som de kan vælge at afprøve, og dermed belønne Mærsk med mere forretning, siger Peter Sand.

I et marked med overkapacitet af skibe i forhold til efterspørgslen, bliver vinderen det netværk eller de rederier, som mest effektivt kan flytte en boks fra fabrik til slutforbruger - og finder den rette balance mellem pris og pålidelighed, mens de udvikler løsninger, der kan tiltrække endnu flere kunder. 

Mærsk skal navigere i den balancegang for at sikre, at Gemini-netværket bliver en succes og ikke blot et dyrt eksperiment, siger chefanalytikeren. 

Mærsk og Hapag-Lloyds Gemini-samarbejde 

  • Mærsk og konkurrenten Hapag-Lloyd har indledt et operationelt samarbejde, Gemini Cooperation
  • Mærsk bidrager med 60 pct. og Hapag-Lloyd med 40 pct. af skibene til netværkets kapacitet på 3,4 mio. tyvefodscontainere (TEU) 
  • De to rederier har sat et mål om 90 pct. punktlighed, når GEMINI netværket er fuldt indfaset
  • Parterne vil sammen operere syv globale hovedlinjer
  • De syv hovedlinjer suppleres med et globalt netværk af 26 regionale feeder-services fra egne eller kontrollerede containerterminaler i netværkets omlastnings-hubs 
  • Samarbejdet blev annonceret 17. januar 2024 og trådte i kraft 1. februar 2025

Kilde: Mærsk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.045