23948sdkhjf

Fuldt belastet: Dansk prestigeprojekt rammer vigtig milepæl

Motorproducentens ammoniakdrevne testmotor har kørt for fulde kedler på researchcentret i Sydhavnen - nu venter flere prøver

Det skrider hurtigt fremad hos MAN Energy Solutions, der siden november 2024 har kørt fuldskalatests på sin nye ammoniakmotor i København Syd. Nu har motoren passeret en vigtig milepæl ved for første gang at blive udsat for 100 pct. belastning.

Det skriver producenten i en pressemeddelelse.

Motoren er af kategorien ME-LGIA (Liquid Gas Injection Ammonia) og bliver verdens første totakts dual-fuel-motor på ammoniak. Efter forsinkelser forventer producenten at have motoren på markedet i 2026 - ikke 2024 som tidligere er blevet meldt ud.

Ole Pyndt Hansen, leder af Two-Stroke Research & Development hos MAN Energy Solutions, ser den maksimale belastning som en vigtig milepæl for producenten, da der nu kan hentes data på samtlige relevante niveauer af belastning:

- Vi påbegyndte fuldskala tests i november 2024 og er siden gået frem på en forsigtig og sikkerhedsorienteret måde. Vi har nu kørt motoren på ammoniak fra 25-100% belastning, hvilket markerer endnu et vigtigt skridt fremad i den maritime energiomstilling.

Tilfredsstillende emissioner

MAN Energy Solutions har nu godkendt indsprøjtningssystemet med ammoniak over hele belastningsspektret, og mængden af diesel som pilotbrændstof har været i overensstemmelse med målsætningen, skriver motorproducenten. 

Præcis hvor meget diesel, der er anvendt for at sikre forbrændingen af ammoniakken er ikke oplyst. Ole Pyndt Hansen siger dog, at han finder emissionsniveauerne er tilfredsstillende.

MAN Energy Solutions oplyser dertil, at deres SCR-teknologi (Selective Catalytic Reduction) var i drift ved alle testbelastninger for at tage sig af de udstødningsgasser, der opstår under afbrændingen af ammoniak. Alle forsynings- og sikkerhedssystemer fungerede som tilsigtet, lyder det.

Den næste testfase i Sydhavnen vil fokusere på optimering af ydelse og emissioner, herunder indsprøjtnings- og SCR-systemer samt kontrolstrategier.

Bredt samarbejde

Udviklingen af motoren, der bliver en af de første totakts motorer på ammoniak, til de store, oceangående handelsskibe, er et projekt, der har samlet forsknings- og udviklingskræfter på tværs af sektorer i den danske maritime industri.

Der blev således etableret et konsortium, som med en investering fra Innovationsfonden har til formål at sætte ekstra fart i udviklingen. Konsortiet hedder AEngine og er ledet af MAN Energy Solutions.

Derudover består det af det danske firma Eltronic Fueltech, som leverer brændstofsystemer, Danmarks Tekniske Universitet (DTU) samt klassifikationsselskabet DNV GL.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081