Tanker-topchef om voksende skyggeflåde: IMO "sover bag roret"
Der skal ikke uddeles roser til FN's Internationale Søfartsorganisation (IMO) for dens bekæmpelse af russernes meget omtalte skyggeflåde.
I hvert fald ikke, hvis man spørger Lars Barstad, topchefen i norske Frontline, der er verdens største børsnoterede olietankerrederi.
Direktøren er ude med hård kritik af FN-organet, som han mener, forsømmer sin opgave, når det kommer til at regulere de aldrende olie- og LNG-tankere, der udgør den russiske skyggeflåde.
Til den britiske erhvervsavis Financial Times siger topchefen, at IMO "sover bag roret," og derfor er han "meget, meget bekymret,".
Den uregulerede skyggeflåde består af skibe, der opererer uden for normale regulerings- og overvågningssystemer, hvilket gør dem svære at spore.
Ifølge avisen udgør den samlede globale skyggeflåde i dag omkring en femtedel af skibsmassen efter købere med forbindelse til Rusland har erhvervet flere hundredevis af skibe af ældre dato. Flåden har til formål at omgå nogle af de sanktioner på olie, som Vesten har pålagt Rusland efter invasionen af Ukraine.
Store ulykker venter
Og skyggeflåden involverer altså en alvorlig sikkerhedstrussel, vurderer Lars Barstad.
Han advarer om, at en alvorlig maritim ulykke er "et spørgsmål om tid" uden handling fra IMO og opfordrer til øjeblikkelig indsats for at forhindre katastrofer.
Flådens aktiviteter udgør en risiko for miljøet og global handel, da de ifølge Financial Times ofte transporterer farlige materialer uden sikkerhedsforanstaltninger. Samtidig udsender skibene falske lokationer, for at undgå overvågning.
Man så et eksempel på den potentielle katastrofe, der lurer, da Hafnia Nile i Juli kolliderede med skyggeskibet Ceres I ud for Malaysia.
- Jeg er meget overrasket over, at vi ikke har set flere tilfælde af den kaliber, siger han til Financial Times og fortsætter:
- Jeg tror kun, det er et spørgsmål om tid, før vi ser en stor ulykke.
Lars Barstad, som administrerende direktør for Frontline, ser behov for en koordineret international indsats. Han foreslår, at IMO samarbejder med regeringer og organisationer for at udvikle en strategi, der forhindrer den uregulerede flåde i at operere uden for lovens rækkevidde. Dette kunne inkludere teknologi til at spore skibe, strengere sanktioner og bedre uddannelse af søfolk, siger han.