Mærsk kommer med klar opfordring før mulig storstrejke
A.P. Møller-Mærsk opfordrer sine kunder til at afhente deres lastede containere og returnere tomme containere i havne på USA's øst- og golfkyst inden 15. januar.
Det skriver det verdensomspændende danske rederi i en meddelelse.
Opfordringen kommer i forbindelse med, at en ny massestrejke lurer i kulissen i det atlantiske USA.
Forhandlinger om en ny overenskomst for havnearbejderne genoptages nemlig på tirsdag, efter man ikke kunne nå til enighed i oktober. Der skal forhandles en acceptabel aftale for både arbejdsgiverne, US Maritime Alliance (USMX), og ILA, der er havnearbejdernes forening. Alternativt kan det altså ende med en storstrejke blandt de godt 45.000 omfattede arbejdere, som man også så det i oktober.
En situation Mærsk forsøger at komme i forkøbet:
- Denne proaktive foranstaltning vil hjælpe med at afbøde eventuelle potentielle forstyrrelser ved terminalerne, skriver Mærsk i sin meddelelse.
Store konsekvenser
Da der sidst blev forhandlet i oktober endte parterne med en midlertidig aftale, hvor man fandt fælles fodslag på lønspørgsmålet.
Der blev aftalt en lønstigning på 62 pct. over seks år, hvilket afsluttede en tredagesstrejke. Men den midlertidige aftale udløber snart, og der mangler fortsat afklaring på især ét vigtigt område, som splitter parterne: automatisering.
Denne proaktive foranstaltning vil hjælpe med at afbøde eventuelle potentielle forstyrrelser ved terminalerne Mærsk i en meddelelse
ILA ønsker nemlig ikke at tillade nogen form for automatisering, der kan true deres medlemmers jobs. Omvendt ønsker USMX at implementere automatiske løsninger for at effektivisere arbejdsprocesserne på terminalerne.
Situationen kan ende med at have vidtrækkende konsekvenser for forsyningskæderne, især i en tid, hvor global handel allerede står over for udfordringer. Da ILA's medlemmer i oktober strejkede i tre dage, endte 54 skibe med at holde i kø ved havnene, et efterslæb, det har taget længe at komme af med.
Analyseselskabet Sea-Intelligence har tidligere vurderet i Søfart, at 70 containerskibe om ugen vil lægge sig i kø foran østkysthavnene. I oktober vurderede de desuden, at de tre dages strejke kostede USA mellem 2 og 4 mia. dollar om dagen.