Nyt skib bliver milepæl for CO2-lagring i dansk farvand
INEOS Energy underskrev tirsdag en aftale om køb af et avanceret CO2-transportskib fra det hollandske rederi, Royal Wagenborg.
Skibet kommer til at sejle i pendulfart med CO2 i tankanlæggene tæt på danske kyster.
Aftalen blev indgået i København under overværelse af både den danske og hollandske konge.
Det oplyser Danske Rederier i en pressemeddelelse.
- Med Project Greensand er INEOS gået forrest, hvor vi har demonstreret sikker og effektiv lagring af CO2 i Nordsøens undergrund, og vi har en klar ambition om at etablere det første CO2-lager inden for EU inden 2026, udtaler Mads Gade, Landechef for INEOS Energy Danmark.
Aftalen markerer et vigtigt skridt i etableringen af en komplet CCS-værdikæde (Carbon Capture and Storage) i industriel skala.
Det nye Easymax CO2-transportskib er designet til at opfylde de højeste standarder for sikkerhed og effektivitet og skal bruges til storskalatransport af CO2 til Project Greensands lagringsanlæg i den danske del af Nordsøen.
- Samarbejdet mellem INEOS og Royal Wagenborg er et gennembrud for opfyldelsen af EU's klimamål og tilvejebringer en praktisk løsning for storskala CO2-transport, siger David Bucknall, CEO for INEOS Energy.
Manglen på dedikerede CO2-skibe har længe været en flaskehals for udviklingen af CCS-projekter i Europa. Med denne aftale tager branchen et afgørende skridt mod at løse dette problem og fremme den grønne omstilling i shippingindustrien.
Anne H. Steffensen, adm. direktør for Danske Rederier, understreger projektets betydning:
- Hvis alt går efter planen, vil CO2-lagringskapaciteten være omkring 8 millioner ton om året i 2030. Det er næsten en femtedel af Danmarks årlige udledninger. Dette vil være et væsentligt bidrag til at nå Danmarks ambitiøse klimamål – og forhåbentlig også til at gøre Danmark til en central europæisk CO2-hub.
Project Greensand, ledet af INEOS Energy, sigter mod at etablere Danmarks første storskala CO2-lagringsanlæg i Nordsøen. Med planlagt opstart i slutningen af 2025 eller begyndelsen af 2026 forventes projektet at bidrage væsentligt til Danmarks 2030-klimamål ved at adressere næsten 40 pct. af de nationale CO2-reduktionsmål.