Maersk Tankers satser på avanceret sejlteknologi
Maersk Tankers, en af verdens største tankoperatører, er klar til at anvende såkaldt sugesejls vindteknologi på fem af sine MR-tankere for at mindske miljøaftrykket og fremme bæredygtige løsninger inden for maritim transport.
Det oplyser rederiet, som med en flåde på over 240 tankskibe og gasfartøjer i drift løbende implementerer avancerede, energieffektive teknologier.
Som led i indsatsen vil rederiet installere eSail, som er en sugeteknologi fra firmaet Bound4blue, der har specialiseret sig i vindassisterede fremdriftssystemer, WAPS eller wind-assisted propulsion systems.
Maersk Tankers chief investment officer, mener, at tankskibsindustriens energiomstilling er afhængig af konkrete investeringer og handlinger:
- Hos Maersk Tankers er vi forpligtet til at gå foran ved konstant at tage avancerede, energieffektive teknologier i brug for at reducere brændstofforbrug og CO2-udledninger, siger han og fortsætter:
- Ved at implementere vindassisterede fremdriftssystemer i stor skala i flåden, giver vi vores kunder mulighed for at nå deres bæredygtighedsmål og fremmer målsætningerne i FuelEU Maritime og EU’s Emissions Trading System.
Om Maersk Tankers
- Grundlagt i 1928 l
- Maersk Tankers de tilknyttede selskaber - Maersk Product Tankers og Synergy Group - driver en af verdens største tankflåder gennem direkte ejerskab og kommerciel drift for andre skibsejere.
Maersk Product Tankers har en flåde på 44 skibe, er ejet af A.P. Møller Holding og Mitsui & Co.
Synergy Group er ansvarlig for flådens tekniske ledelse.
- De tre parter samarbejder om at drive flåden drives optimalt for at øge den miljømæssige og økonomiske ydeevne.
- Maersk Tankers beskæftiger cirka 300 personer, har hovedkvarter i København. og ejes af A.P. Møller Holding
Kilde: Maersk Tankers
Det er ikke første gang, at Maersk Tankers tager Waps i brug i flåden. I 2018 installerede rederiet rotor-sejl på 'Maersk Pelican', og med sugesejlene forventer Maersk Tankers at se tocifrede procentvise reduktioner af brændstofforbrug og CO2-udledninger pr. fartøj.
Ifølge producenten, Bound4Blue, genererer sugesejlene, eSail, seks til syv gange mere fremdrift end konventionelle sejl.
Maersk Tankers' projektpartner, Njord Solution, har stået for design- og teknologivalgsprocessen og vil stå for integration og installation af systemerne samt validering af de opnåede besparelser.
Yderligere initiativer til at fremme bæredygtighed i Maersk Tankers’ flåde omfatter optimering af energieffektiviteten gennem analysebaserede værktøjer, investeringer i energibesparende enheder (ESD’er) og aktiv udforskning af alternative brændstoffer som metanol og ammoniak.
Installationen er ifølge rederiet Bound4Blues største af eSail-teknologien til dato.
Om Bound4blue og eSail
- Grundlagt i 2014 i Spanien
- Har udviklet et patenteret eSail– fuldautomatisk, vindassisteret fremdriftssystem
- Løsningen kan anvendes til tankskibe, bulkskibe, ro-ro-skibe, krydstogtskibe, færger, gastankere og fragtskibe, uanset størrelse eller alder
- P.t. er eSail installeret på fire skibe med yderligere underskrevne installationer
Det er ikke første gang, at Maersk Tankers satser på sejlteknologi.
Tilbage i 2018 lancerede Maersk Tankers således verdens første produkttanker med rotorsejl med henblik på at opsamle erfaringer med teknologien.
Rederiet slap dog teknologiprojektet igen, da man solgte de pågældende skib og siden har man ikke været aktiv inden for sejlteknologi.
Nu søsætter Mærsk verdens første olietanker med sejl